Orderingången ökar nu stadigt igen och flera av dem som fick gå har fått sina jobb tillbaka. För första gången på flera år nyanställer också gjuteriet.
– Våra kunder är väldigt nöjda med oss och de produkter vi framställer. Orderingången ser bra ut de närmaste åren och vi känner oss mycket tryggare än vi gjorde för ett år sedan. Jag tror att vi har blivit försiktigare efter krisen, men trots det känner vi oss rätt så säkra i dag, säger Magnus Eldh, vd för Österby Gjuteri.
Det är den tryggheten som har gjort att Österby Gjuteri har kunnat återanställa flera av de medarbetare som fick lämna företaget i slutet av förra årtiondet. Och att gjuteriet nu håller på att rekrytera till nya tjänster. Framtidstron syns också ute i tillverkningen där stora investeringar har gjorts i nya maskiner. Två enorma svarvar som kan ta fem meter långa ämnen köptes till exempel in under förra året för 16 miljoner kronor.
– Vi har också köpt en till byggnad som vi än så länge bara använder en tredjedel av. När vi anställer fler och utökar produktionen kan vi flytta den bortre väggen så att hela utrymmet går att använda, säger Magnus Eldh.
Österby Gjuteris maskinpark innehåller en uppsjö av väldigt specialiserade maskiner och robotar för metallbearbetning. Datorstyrda fräsar som klarar flera meter stora föremål samsas med traditionella svarvar och hypermoderna mätinstrument.
– Eftersom vi inte har någon egen produkt utan i stället fungerar som en legotillverkare åt industrin måste vi klara av det mesta. Vi behöver alla möjliga instrument eftersom vi gör allt möjligt, säger Magnus Eldh.
En stor del av gjuteriets tillverkning går i dag direkt till dotterbolagen MJP Waterjets och Alcopropeller som tillverkar motorer och propellrar till marina applikationer. MJP Waterjets fick senast förra året en order på 100 miljoner kronor från den indiska flottan för leverans av vattenjetaggregat till kustbevakningsskepp.
– Vi tillverkar alla de större delarna till MJP Waterjets aggregat här i gjuteriet. Och vi tillverkar propellernav och propellerbladsämnen till Alcopropeller som de sedan gör propellrar av, säger Magnus Eldh.
Men den största delen av gjuteriets verksamhet är ändå tillverkningen av exklusiva ståldelar för bland annat energi- och pappersindustrin. Det som blivit Österby Gjuteris specialitet är tillverkningen av korta serier med mycket höga krav.
– De flesta produktionsserier innehåller bara ett exemplar. Det mest extrema vi har gjort var kanske när vi tillverkade magnetfästen i stål till en experimentell fusionsreaktor. Det uppdraget fick vi i konkurrens med 80 andra gjuterier, säger Magnus Eldh.
Österby Gjuteris uppdragsgivare ställer också ofta väldigt höga krav på egenskaperna hos det stål som används i gjutningen. Det kan handla om att stålet ska klara höga temperaturer, vara särskilt tåligt mot slitage eller vara syrabeständigt. Gjuteriet erbjuder i dagsläget 120 olika sorters stål som kan anpassas efter kundens krav.
– Eftersom våra kunder ställer så höga krav gör vi också enormt mycket tester av produkterna. Det handlar om allt från laseravmätningar till röntgenbilder och ultraljudsundersökningar för att upptäcka alla små imperfektioner.
– Och alla delar spåras genom hela kedjan, om en kund skulle komma tillbaka med något som gått sönder kan vi gå tillbaka i arkiven flera år och ta reda på vad som gick fel, säger Magnus Eldh.
Under krisåren i slutet av 2010-talet gick gjuteriets omsättning ner från toppnivån 2008. Men enligt Magnus Eldh har trenden vänt och siffrorna går uppåt igen.
– Det ser väldigt bra för det här verksamhetsåret, jag kan inte säga hur bra, men det ser väldigt bra ut, säger Magnus Eldh med ett leeende.
Österby Gjuteri klarade krisen
Trots nedskärningar tog sig Österby Gjuteri igenom finanskrisen med verksamheten i stort intakt.
Foto: Anders Hedberg Magnu
De anställda köpte bolaget 1983
Österby Gjuteri har i dag runt 100 anställda i Österbybruk och omsatte 2009 omkring 310 miljoner kronor per år. Företaget har anor från brukstiden men Österby Gjuteri bildades först 1983 då de anställda på gjuteriet köpte verksamheten från Fagersta AB. Några år senare bildades dotterbolaget MJP Waterjets. Alcopropeller förvärvades 2001. Sex år senare köptes hela verksamheten av investeringsbolaget Capilon och koncernen Österby Marine bildades samtidigt.