Osäkert om Apoteket i Uppsala

Förhandlingar har inletts om framtiden för Apoteket kundcentrum i Uppsala med 196 anställda. I slutet av nästa vecka väntas besked om det blir Uppsala eller Kalmar som ska serva det nya, avreglerade Apoteket.

Uppsala2008-04-29 17:15
Fem miljoner svenskar kontaktade i fjol Apoteket kundcentrum. Där ger apotekspersonal enhetlig och kvalitetsgranskad information om läkemedel, rådgivning om hälsa och livsstil samt svarar på frågor om priser och öppettider. Kundcentrum finns i Uppsala, med 196 anställda, och i Kalmar som har 181 anställda.

Eftersom apoteksmarknaden nu ska avregleras, ett
regeringsförslag väntas inom kort, måste det stora monopolföretaget organisera om och rationalisera. Ett led i detta är att slå ihop två kundcentrum till ett. På tisdagen inleddes mbl-förhandlingar med facket.
- Vi kan inte säga något i dag. Apotekets styrelse ska fatta ett inriktningsbeslut i nästa vecka, säger Elisabet Linge Bergman, presschef på Apoteket.
Fackförbunden Unionen, Sveriges farmacevtförbund och Farmaciförbundet organiserar de flesta av Apotekets 11 000 anställda.
- Diskussionen har bara startat än så länge, men inriktningen är förmodligen att slå ihop de båda enheterna till en. Men i dag vet vi inte närmare hur man har tänkt sig, säger Carina Jansson, ordförande för Farmaciförbundet som organiserar apotekare receptarier och apotekstekniker.

Sveriges farmacevtförbund har tidigare sagt till UNT att man välkomnar avregleringen av apoteket som ger medlemmar möjlighet till att starta företag eller hitta nya arbetsgivare. Samtidigt ska man också ta till vara intresset för dem som vill stanna kvar i Apoteket.
Farmaciförbundet resonerar annorlunda. Förbundet tycker att monopolet ska vara kvar.
- Vi tycker att apotekssystemet fungerar bra. Och vill behålla båda Apoteket kundcentrum. De behövs båda två som en infrastruktur i organisationen, säger Carina Jansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om