Orsaken bakom dödsolycka klarlagd

Dödsolyckan på Sundbro flygplats i somras orsakades av planet var svårfluget och kom i spinn, på grund av hur vikten fördelades i planet.

Uppsala2009-03-19 15:08
- Hade vikten legat längre fram hade hon aldrig hamnat i spinn, säger Sakari Havbrandt, utredningschef för flygolyckor vid Statens haverikommission.
Det framgår av Statens haverikommissions utredning av dödsolyckan med ett segelflygplan vid Sundbro flygplats den 9 juli 2008 då en 62-årig kvinna omkom.
Den omkomna kvinnan hade flygcertifikat sedan ett par år tillbaka, men var vid olyckstillfället under vidareutbildning för den ensitsiga flygplanstypen Discus.

Haverikommissionen drar slutsatsen att olyckan orsakats av att planet blivit onödigt svårfluget på grund av att masscentrum, i dagligt tal tyngdpunktsläget, legat längst bak inom det tillåtna spannet.
- För en relativ nybörjare är det olämpligt att flyga på det tyngdpunktsläget eftersom planet blir så mycket mer svårfluget och lätt hamnar i spinn, säger Sakari Havbrandt som ansvarat för utredningen.
- Hade det i stället legat långt fram hade det varit i princip omöjligt att hamna i ofrivillig spinn.
Det var just ofrivillig spinn, som orsakade olyckan.
- Man lär sig att ta sig ur spinn vid grundutbildningen. Hon kom förmodligen ur den mot slutet men hann inte räta upp planet, säger Sakari Havbrandt.

Flygkunniga vittnen på plats har berättat att starten var helt normal. Av okänd anledning kom flygplanet i spinn i nedflygningssektorn på mer än 300 meters höjd.
Vittnena såg hur piloten fick flygplanet att stanna upp i rotationen, men att spinnen sedan återigen fortsatte tills planet försvann ur sikte. Nedslaget i ett sädesfält var lodrätt och våldsamt, chansen att överleva obefintlig. Flygplanets främre del med förarkabinen var helt söndertrasad och föraren bör ha omkommit omedelbart.
I den här flygplanstypen ska pilotens vikt ligga mellan 70-110 kilo. När man som den omkomna piloten väger mindre, kompenserar man med vikter. Haverikommissionen konstaterar att det var olyckligt att tillverkarens system för att kompensera för låg förarvikt inte var i bruk och att man i stället använt lösa ballastkuddar som placerats fel.

Undersökningen och rapporten utmynnar också i en rekommendation till Svenska Segelflygförbundet och Transportstyrelsen att segelflygningslärare i sin utbildning bör ha med ett moment där de provar att flyga ett plan som har tyngdpunktsläget långt bak.
- Lärarna är ofta män som väger omkring 90 kilo och då hamnar vikterna automatiskt rätt. De bör känna på hur det är eftersom flygplanet då får helt andra egenskaper, säger Sakari Havbrandt.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om