– Vi är lite nervösa för det, säger Jon Stenbeck, informationschef på Motormännens riksförbund.
I måndags blev det känt att koncernen Opus Group tecknat avtal om att köpa 70 av Bilprovningens stationer. Ytterligare en tredjedel säljs efter sommaren. En tredjedel med tyngdpunkt inom glesbygd blir kvar inom Bilprovningen.
Jon Stenbeck uppger att Motormännens riksförbund är ”försiktigt positiva” till försäljningarna, med hänvisning till att konkurrens ökar effektiviteten. Men vissa frågor väcker oro. Glesbygdsbornas tillgång till bilprovning är en av dem.
– Vi förutsätter att man kan besikta i glesbygden även i framtiden, säger Jon Stenbeck.
Svensk bilprovnings informationschef Cecilia Blom Hesselgren anser inte att det finns skäl att oroa sig.
– Det är medvetet som glesbygdsstationerna behålls kvar inom Bilprovningen, där staten är huvudägare. Men det kommer kanske att bli geografiska skillnader mellan stationerna.
Jaha, kan det bli en hundring dyrare på vissa?
– Det kan bli så. Men det kan bli billigare också – kanske på vissa tider under dygnet.
Magnus Greko, vd för Opus Group, säger att inget på Opus stationer kommer att hända gentemot kunderna det första året eftersom stationerna som övertas ligger kvar i samma it-system som Bilprovningen har. På sikt tror han att besiktningspriserna i genomsnitt kan komma att stiga, men noterar att det beror på högre servicenivå. Exempelvis mer öppethållande på kvällar och helger.
– Det kommer att bli diversifierad prissättning över dagen med olika rabatter. Till exempel kan drop in bli lite dyrare än om du bokar tidigare, säger han.
Motormännen reser också frågan om Bilprovningens erkänt höga kvalitet kan hållas.
– Man får inte börja slarva, säger Jon Stenbeck.
Magnus Greko anser att kvaliteten är säkrad genom den statliga övervakningen via Transportstyrelsen och ackrediteringsmyndigheten Swedac.
– Man kan tappa ackrediteringen om man inte sköter sig. Och Transportstyrelsen gör dolda kontroller, säger han.
Kan ni sälja eller lägga ned stationer direkt efter övertagandet?
– Det finns avtal om att vi inte ska sälja stationer till varandra under de första två åren. I budgeten som ligger räknar vi inte med neddragningar utan snarare med att öppna nya stationer och ha fler anställda.
Kommer det även i fortsättningen att gå att ”släcka tvåor” på bilverkstäder?
– Jajamen, det blir kvar.