Öppet bråk om Uppsalas kollektivtrafik

Röran kring Uppsalas kollektivtrafik fortsätter. De senaste turerna handlar om okända avtal, krav på att ordföranden i Uppsalabuss ska avgå, mångmiljonskulder som flyttas runt med mera.

Uppsala2005-10-07 00:00
Som UNT tidigare berättat dras kollektivtrafiken i Uppsala, det vill säga de gröna stadsbussarna, med stora underskott. För några veckor sedan hittades plötsligt ett hål i budgeten på 10 miljoner kronor. Orsaken var det ingen som riktigt kände till.
För att ytterligare öka förvirringen finns det gott om aktörer att hålla reda på; Upplands Lokaltrafik, Gamla Uppsala Buss, Uppsalabuss AB, gatu- och trafiknämnden etc.
Alla med sina egna intressen att bevaka.
Det senaste som hänt är följande: Liv Hahne (m), som sitter i styrelsen för Uppsalabuss, säger att hon i tisdags fick veta att bolagets ordförande Hilde Klasson (s), ingått två avtal med Gamla Uppsala Buss, som hon inte känt till.
Liv Hahne hävdar att avtalen kommer att kosta Uppsalabuss cirka 10 miljoner kronor vilket gör bolaget konkursmässigt. Hon anser att Hilde Klasson måste avgå som ordförande i Uppsalabuss. Liv Hahne anklagar Hilde Klasson för att ha ingått avtalen utan att ha informerat övriga styrelsen.
Hilde Klasson å sin sida tillbakavisar anklagelserna som grundlösa och säger att påståendena får stå för Liv Hahne.
Trafikkommunalrådet Niclas Malmberg (mp) gör ett försök att bringa klarhet i röran.
— Avtalen medför att skulder flyttas från Gamla Uppsala Buss till Uppsalabuss. för kommunen.
Niclas Malmberg säger att kollektivtrafiken i Uppsala är så snårigt organiseradEftersom båda bolagen är kommunalt ägda blir det inga ekonomiska konsekvenser att den är omöjlig att överblicka.
— Det bidrar till att sådana här bråk uppstår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om