Ont om viltkött i butikerna

Älgjakten pågår för fullt och viltkött ligger i tiden. Men trots att efterfrågan har ökat hamnar bara några få procent av allt älgkött hos restauranger och livsmedelsbutiker.

Carl Höglin och Niclas Malmquist på Ica Torgkassen bjuder Aina Ekström på Älgfärslimpa.

Carl Höglin och Niclas Malmquist på Ica Torgkassen bjuder Aina Ekström på Älgfärslimpa.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-11-03 09:00
I höst kommer cirka 80 000 älgar att fällas under den svenska jaktsäsongen. Det innebär uppskattningsvis över tio miljoner kilo kött. Viltkött saluförs i dag som ett både klimatvänligt och fettsnålt alternativ till fetare och mer energikrävande köttslag.

Intresset för vilt har också ökat, menar branschen.
- I en Sifoundersökning i somras svarade 59 procent att de skulle vilja äta mer vilt än vad de gör. Viltkött ses som ett naturligt och nyttigt alternativ, man vet att det inte handlar om djur som stått i några burar, säger Christina Nilsson-Dag på Svenska Jägareförbundet.

Livsmedelsföretaget Polarica har specialiserat sig på produkter som vilt, bär och svamp. Företagets marknadsansvarige Peter Juntti uppskattar att bara omkring 5 procent av allt älgkött kommer ut i dagligvaruhandeln eller i restaurangbranschen. Nästan allt kött hamnar alltså i jägarnas egna frysar, eller hos släkt och vänner.
- Så ser det ut enligt mina beräkningar. Vi har märkt en successiv ökning av efterfrågan på vilt generellt de senaste åren, men det handlar inte om någon dramatisk ökning, säger han.

Knäckfrågan är alltså hur viltköttet i högre grad ska kunna nå ut på marknaden. Frågan har diskuterats vid ett flertal seminarier på hög nivå det senaste året, inte minst i anslutning till regeringens kampanj på "det nya matlandet Sverige" där just en satsning på vilt ingår som ett naturligt inslag.
Christina Nilsson-Dag tror att okunskap och bristande information kan vara en del av förklaringen till att så lite vilt hamnar i handeln och restaurangnäringen.
- Det handlar ju om en typisk säsongsvara som kräver lite andra kunskaper om hantering, paketering och recept än andra köttprodukter.

En hake för många konsumenter är förstås prisnivån. Särskilt älgfilé ligger betydligt dyrare i pris än andra charkuterivaror hos matbutikerna. Älgfärsen däremot ligger i regel "bara" 20-30 kronor dyrare per kilo jämfört med den vanliga nötfärsen.
- Det är älgfärsen som vi säljer allra mest av. Förutom filén är det egentligen inte så mycket dyrare med vilt, säger Karl Höglin, avdelningsansvarig på köttavdelningen på Ica Torgkassen i Uppsala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!