Tillgången är mindre än efterfrågan och hos köttproducenten Scan uppger man att de gärna skulle leverera mer till butikerna om det gick.
Visserligen har produktionen stigit, med 20 procent under en tioårsperiod. Trots detta står det svenskproducerade lammköttet för mindre än en tredjedel av det lammkött som säljs i Sverige.
Enligt Jordbruksverkets senaste rapport minskade andelen svenskproducerat från 37 procent år 2006 till 28 procent under 2016. Anledningen är att vi importerar mer och att den kakan växer. Av det importerade får- och lammköttet 2015 kom en tredjedel från Nya Zeeland, en tredjedel från Irland och resten från Nederländerna och länder utanför EU.
En annan förklaring är att lammproducenterna fått problem med lönsamheten, eftersom ersättningen inte höjts i samma takt som för gris och nöt. Svenska lammgårdar är dessutom små i jämförelse med andra länders och med det följer minskad effektivitet.
De lamm som föds nu och fram till mitten av maj är inte heller lamm som äts under påsken. De ska först växa till sig och slaktas i höst, när betessäsongen är slut. Majoriteten av de svenska lammen är uppfödda på detta sätt.
Ute i butikerna laddar handlarna just nu med lammkött, eftersom det blivit ett vanligare inslag på påskbordet. Men det mesta är alltså importerat.
– För att ändra på det jobbar vi långsiktigt för att gynna svensk lammproduktion. I fjol inledde vi ett samarbete med lammproducenter i Värmland som gjort att vi kunnat öka tillgången på svenskt lamm ute i butik, säger Kajsa Liljegren på Coop.
Elisabeth Svensson, affärsområdeschef Lamm på Scans huvudkontor, säger att bristen behöver angripas på flera fronter.
– Vi behöver sprida information till Sveriges lammbönder om att det finns ett marknadsutrymme, folk har fått upp ögonen för lamm, det ser vi i våra trendrapporter. Lönsamheten behöver även förbättras och gärna att det blir större volymer på gårdarna. Utöver det kan de lite mindre lammgårdarna behöva bli mer rationella i sin uppfödning.
Hos Axfood, där Willys och Hemköp ingår, är det dock ingen brist i år, enligt Claes Salomonsson, presschef.
– Alla butiker har fått den mängd lammkött de beställt, säger han och tillägger att 25 procent av hela deras årsvolym av färskt lamm säljs till påsk.
Jämfört med andra köttslag äter svenskarna förhållandevis lite lamm.
Under 2016 landade den totala förbrukningen av kött på rekordhöga 87,7 kg per person, vilket innebär en ökning med ett halvt kilo från året innan. Konsumtionen av nötkött var 25,6 kilo per person och för fågel låg den på 23.6 kilo. Konsumtionen av lammkött var i snitt 1,8 kilo per person.