Det är vad landstingets kollektivtrafiknämnd önskar att Trafikverket ska ta med i den nya nationella transportplanen för 2018-2029.
Arbetet med transportplanen har inletts och alla berörda myndigheter har anmodats lämna önskemål för sina regioner. För Uppsalaregionens del kommer önskemål om nya statliga miljarder att söka för delfinansiering av kollektivtrafik och spårfordon högt på listan.
För Ostkustbanan är det ytterligare två spår Uppsala-Arlanda som lagts överst, följt av förbigångsspår mellan Storvreta och Furuvik, plattformsförlängningar i Storvreta, Vattholma, Skyttorp och Örbyhus.
För Dalabanan önskas medel för upprustning och nyinvesteringar för att kunna utöka kapacitet och driftsäkerhet och plattformshöjningar vid Morgongåva och Heby stationer samt utbyggnad av Sala station.
Kollektivtrafiknämnden vill också att planprocessen för Arosstråket mellan Uppsala och Enköping blir möjlig att inleda under transportplanperioden.
Förslag till en ny nationell transportplan utarbetas av Trafikverket efter direktiv från regeringen som sedan fastställer den.