Bland de kläder som ungdomarna i reportaget fick titta på, var det endast en t-shirt som de inte lyckades "könsbestämma". Tröjan från barnkollektionen Trots, som designern Marcus Jenke tagit fram tillsammans med dagisbarn, i syfte att skapa geniusmedveten design.
– När jag jobbade med barnen visade det sig att flickor saknade tuffare kläder, medan killarna ville ha mera glitter. Resultatet blev en kollektion där jag inte valde att ta bort det som var problematiskt ur en genusperspektiv, utan att i stället blanda uttryck så de blev svårare att kategorisera, säger Marcus Janke, forskare på HDK vid Göteborgs Universitet.
Kollektionen, som lanserades 2005, blev uppskattad av barnen och fick stor uppmärksamhet i media. Med trots att det nu var tio år sedan, har det inte hänt så mycket på kedjornas barnklädesavdelningar.
När Marcus Jenke får se bilderna som jag tagit på pojk- och flickkläder på H&M, Lindex och Kappahl, blir han bedrövad.
– Det är extremt stereotypt, och väldigt onödigt att stämpla barn med dessa uttryck. Varför gör vi detta?, utbrister han uppgivet.
Louice Wallenberg som är docent vid Centrum för modevetenskap vid Stockholms universitet, menar att texterna på tröjorna ger ett uttryck för hur barnen bör vara.
– De uttrycker en etablerad idé om två väldigt olika kön, det ena passivt och mottagande, det andra aggressivt, aktivt och ensamt. Jag tycker att det är förkastligt!, säger Louise Wallenberg.
Som förälder anser hon att man ska sträva efter variation när det kommer till klädval. Att låta barnen få prova att ha olika typer av kläder och färger. Hon anser inte att man vare sig ska "vattna på" en eventuell rosa period hos flickor, eller förbjuda en kille från att ha klänning om han vill det.
– Man ska vara medveten om att barn är barn, inte små vuxna. Man ska inte tvinga in dem i könsroller för tidigt. Det är inget fel på att klä sitt barn i rosa ibland - men det gäller för båda könen.
De båda forskarna menar att flickor och kvinnor har en mycket större frihet när det kommer till klädval, än män – om en kvinna klär sig manligt är det tufft, medan en man i kjol är tabu.
– Om killar associaras med det kvinnliga förlorar de makt. När texempelvis NK säljer smink för män, kallas det inte sminkavdelning, utan "Manlig Depå". Detta för att göra det manligt, och på så sätt behålla det överordnade värdet, säger Marcus Janke.