Och som grädde på moset kommer en nedgörande kritik från socialstyrelsen över enhetens arbete. Men Johansson utstrålar lugn och tillförsikt. Kort sagt - han är lugn som en filbunke.
Tvekade du aldrig?
– Jag har ju varit här sedan 1 mars, som inhyrd konsult och har fått ett mycket positivt bemötande. Det ska bli spännande, en utmaning att se till att det fungerar igen.
Känner du ingen press på dig att det skall bli bättre?
- Nej, jag känner att det är skönt att det hela är över. Jag avskärmar mig inte från de problem som varit. Men mycket har ändrats på bara tre månader sedan jag kom hit. Vi har fått ett 20-punktsprogram som vi kan utgå ifrån i det dagliga arbetet.
I den pressade situation som resurscentrum för barn befanns sig i tvingades man anlita konsulter. Hans Johansson är visserligen ny chef men formellt fortfarande konsult fram till årsskiftet då han blir anställd. Han berättar att det fortfarande finns fyra konsulter (inklusive han själv) och bara två fast anställda. Tre av konsulterna kommer från konsultföretaget SOOL Personalservice i Katrineholm. Är det inte exceptionellt många konsulter?
– Nej, jag har varit med om ännu fler. I Mora var vi sju stycken. Flera kommuner har det så. Tierp är inget undantag. Men konsulterna ersätts av fast anställda men de stannar kvar ett tag och överlappar när de nyanställda kommer.
Hans Johansson har arbetat i många år som socialsekreterare. Han är luttrad. Han har varit med om liknande svåra situationer tidigare. Men på en punkt skiljer sig Tierp. Det gäller socialstyrelsens nyligen överlämnade inspektionsrapport. I den finns klagomål inte bara från klienter utan även från andra kommuner, från egna anställda och före detta anställda:
– Från så många olika, det har jag inte varit med om. Det säger något om hur stora bristerna har varit. Men jag är ju inte medskyldig. Det är bra att rapporten kom. Då kan vi ha den som utgångspunkt, som ett instrument i arbetet. Så kan invånarna känna trygghet.
Tidigare förekom anklagelser från anställda att kommunen satte ekonomin före socialtjänstlagen, dvs att man ville få socialsekreterarna att välja billigare behandlingsalternativ än de dyra familjehemsplaceringarna. Hans Johansson menar att sådana placeringar är en sista nödlösning som bör undvikas och socialsekreterarna är skyldiga att i första hand försöka hitta mer närliggande alternativ. Han hänvisar till Tierps eget Nätverksprojektet, där man kan få råd och stöd utan att behöva gå till socialtjänstemännen i Möbeln.
–Det är inte sällan man hör sådana tongångar, att ekonomin går före behoven. Men jag har aldrig varit med om det själv.
Är du rädd att du ska möta det resonemanget i Tierp?
– Nej.
Är du rätt man att föra Resurscentrum för barn ur krisen?
– Det vet jag inte. Men jag har mycket kunskap efter många år i yrket.