Ledsna och omskakade, men med mer kunskaper om Förintelsen. Så beskriver några elever känslan efter besöket i det forna koncentrations- och förintelselägret i Auschwitz i Polen förra veckan. Att se platsen i verkligheten och ta del av guidens berättelser gjorde plötsligt allt mer levande, berättar de.
– Böcker är bara en massa bokstäver och ord som bildar meningar. Verkligheten är verkligheten, säger Adriana Cyranovska och får medhåll av Ardan Kirik:
– Jag skulle kunna beskriva för dig hur det här rummet ser ut, men du ser mycket mer när du själv kommer in i rummet.
De berättar att stängsel och byggnader var större än vad de hade trott.
– Åker man dit så får man en helt annan uppfattning. Jag tänkte att Birkenau är nog stort, men när vi kom dit insåg jag att det var mer än så, det var som en stor industri.
När det var dags för alla 56 deltagare att summera resan var det inte alla som ville prata om sina upplevelser. Det berättar idrottsläraren Neno Dervovic som följde med på den fyra dagar långa resan.
– I Polen är det obligatoriskt för skolelever att besöka förintelselägren. Vi pratar för litet om Förintelsen i Sverige. I vårt samhälle finns det ju till och med de som förnekar den.
Adriana Cyranovska återger ett citat från förintelselägret, om att den som glömt sin historia kommer att få leva om den. Hon tycker att alla elever borde besöka Auschwitz, men att det ska vara frivilligt att följa med.
– Jag rekommenderar den här resan till andra klasser.
Det var första gången som Valsätraskolans rektor Tomas Rylander väckte idén om att arrangera en skolresa till Auschwitz.
– Att få besöka en plats med en sådan historisk koppling tror jag har en antirasistisk verkan. Vi vill vaccinera eleverna med en god värdegrund.
Även om han vill att fler elever åker på studieresa till Auschwitz så är det ingen enkel sak, varken praktiskt eller ekonomiskt.
Resorna brukar vara mest lämpade för elever i årskurs nio, då man läser om andra världskriget, och just i år är det ovanligt få elever i den åldern på Valsätraskolan. Resan på fyra dagar kostade 180 000 kronor. Skolan bidrog med en del, men klasserna samlade själva in en hel del pengar och fick bidrag från Uppsala kommun och Olof Palmes minnesfond.
– Alla typer av studiebesök är berikande. Får man se något i verkligheten så blir alla sinnen aktiverade. Då blir det en realitet, säger Tomas Rylander.