Om kontantbetalning på bussen
behövas.
Det kan man snart låta bli. Arbetsmiljöverket har beslutat om kontantstopp både på de gröna stadsbussarna och de gula länsbussarna från 1 juli nästa år. Busschaufförerna, som drivit frågan, är glada eftersom detta minskar risken för rån. Uppsala kommun är mindre glad. Och ingen tycks ha frågat resenärerna.
Inte heller tycks så många ha funderat på tänkbara sidoeffekter av Arbetsmiljöverkets beslut. Vad händer med bussföretagens ekonomi om kontantförbudet leder till att färre än nu åker buss? UL begär femton miljoner extra för att kunna behålla oförändrad trafikservice när inkomsterna nu förväntas sjunka. Och vilka blir miljökonsekvenserna om många resenärer tar bilen i stället?
Den som reser ofta har förstås periodkort. Den som har mobiltelefonen med sig kan betala via sms - i alla fall i teorin. Den eleganta lösningen är givetvis att sätta upp automater vid hållplatserna där man kan betala både med kort och pengar. Men sådana hinner man inte sätta upp till
1 juli 2009.
Om det nu råder enighet i samhället om att kollektivtrafik är bra så borde man väl kunna nå enighet också om att alla ska kunna lösa biljett?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!