ââEleverna har tagit upp sĂ„dana saker som kan göra att man inte fĂ„r höra till, i en klass eller annat sammanhang. Sedan har vi arbetat vidare med frĂ„gorna och skrĂ€ddarsytt förestĂ€llningen för de medverkande, berĂ€ttar musiklĂ€rare Veronica Ăstman, ansvarig för Eriksbergsskolans estetprofil.
I veckan har estetprofilens elever, med stöttning av ett antal andra elever pĂ„ skolan, presenterat resultatet av sitt arbete. I tvĂ„ terminer har de gemensamt, under nĂ„gon timme per vecka, arbetat fram förestĂ€llningen med namnet Nyckeln till mitt hjĂ€rta. NĂ€rmare 60 elever har deltagit med olika uppgifter â mĂ„nga har stĂ„tt pĂ„ scenen som skĂ„despelare, dansare eller musiker, andra har arbetat fram manuset eller skött ljud, ljus och övrigt scenarbete samt marknadsföring av evenemanget.
â Det har varit fantastiskt att se deras utveckling, frĂ„n att kanske aldrig stĂ„tt pĂ„ en scen till att gĂ„ upp och uttrycka starka kĂ€nslor inför publiken, sĂ€ger Anna Widing, skĂ„despelare och musikalartist, som stöttat i manusförfattandet och scennĂ€rvaron.
FörestĂ€llningen handlar om en grupp elever i en niondeklass, kort före vĂ„rterminens avslutning. I centrum stĂ„r de som av olika skĂ€l inte kan visa sin kĂ€rlek eller sina relationer öppet. BerĂ€ttelserna har spunnits kring Ă€mnen som Ă€r nĂ€ra ungdomarnas vardag â popularitet, utanförskap, hedersproblematik, för att nĂ€mna nĂ„gra. TvĂ„ngsgifte och gayidentitet Ă€r nĂ„gra av de frĂ„gor som eleverna i förestĂ€llningen brottas med. Manuset har ocksĂ„ koppling till skolans plan för likabehandling, berĂ€ttar Veronica Ăstman.
PÄ onsdagskvÀllen hölls finalförestÀllningen inför en sÄ gott som utsÄld aula, med en jublande publik i bÀnkarna.