– Jag brinner för framtidsfrågor och att kunna se vad det är som gör att saker blir framgångsrika. Det handlar mycket om att se 2–3 år i framtiden och ha en känsla för framtidens marknad, säger hon.
Kaija Carlson driver företaget Uppdragköket som hon startade 2007. Dessutom är hon engagerad i familjens Ica-butik, Kvantum i Gränby. Vid sidan om det har hon länge haft uppdrag på olika håll som rådgivare och mentor, bland annat för Almi.
Nu har hon en ny roll, som en av de fem affärsänglarna i serien med samma namn.
– Det ska bli jätteroligt – att följa med från idé och kunna bidra med erfarenheter och stöd.
Vad blir ditt bidrag till panelen?
– Att kunna se helheten och att ställa frågor som handlar både om den ekonomiska biten, marknaden och omvärldsbevakning.
Kaija Carlson betonar att det personliga engagemanget är mycket viktigt för att lyckas.
– Om du vill att andra ska satsa på ditt företag måste du själv satsa på det.
Vilken sorts entreprenör är du, går på magkänsla eller är siffernisse?
– En kombination av magkänsla, timing och ekonomiska siffror. Men man får inte döda engagemanget med siffrorna.
Hon framhåller att rätt stöd de första företagaråren kan vara avgörande.
– Man behöver kloka människor omkring sig som stöd de första åren. Det är viktigt att man överlever dem.
Och, påminner Kaija Carlson, entreprenörsanda är viktig på många håll, inte bara för den som satsar på att bli privat företagare.
– Den är en motor i vårt samhälle oavsett vilken organisation du är i.