Planerna på en omvandling av främre Boländerna – den västra spetsen av stadsdelen, som omgärdas av Fålhagsleden-Björkgatan-järnvägen – har varit aktuella i flera år. Kraven på säkerhetsavstånd till farlig verksamhet i området – främst läkemedelsföretaget Cytiva (f d GE Healthcare) – har gjort att kommunen tvingats banta planerna rejält och skrota idéerna om bostäder i kvarteren.
Kommunen går nu en svår balansgång mellan önskemålen om utveckling av näringsliv och stadsliv i området och viljan att inte hindra verksamheten vid Cytiva, som är Uppsalas största privata arbetsgivare. Företaget har särskilt stränga krav på skyddsavstånd till platser där människor vistas. Växer området för mycket kan skyddskraven stoppa bolagets utveckling och människor riskera att skadas vid en eventuell olycka.
Totalt får 10 000 personer visats samtidigt i planområdet, enligt riskanalysen. Men eftersom en detaljplan inte kan reglera antalet personer i ett område använder kommunen i stället byggnadsstorlek och verksamhet för att begränsa folkmängden. Via en omräkningsnyckel har man landat i ett förslag om hur stora lokaler som får finnas i varje kvarter.
När förslaget nu varit på en första remiss står det klart att många fastighetsägare och näringsidkare i kvarteren är skarpt kritiska och anser att de inte får chans att expandera tillräckligt mycket. Några varnar för att hela den framtida verksamheten hotas om de inte får bygga större än i förslaget.
Vissa anser också att fördelningen mellan fastigheterna är orättvis. En fastighetsägare med flera mindre verksamheter i sina lokaler uppger att man förlorar chans till framtida utbyggnad värd 30 miljoner kronor, som i stället fördelats till andra fastigheter. Andra pekar på risken att området blir en kontorsstad utan kvällsliv.
Kommunalrådet Erik Pelling (S), med ansvar för exploateringsfrågor, säger att han förstår fastighetsägarnas frustration men slår fast att säkerhetskraven väger tungt:
– Vi hade gärna släppt fram större exploatering men utgångspunkten är att vi inte får äventyra existensen för Uppsalas största privata arbetsgivare. I den andra vågskålen ligger risken för att farliga ämnen kan släppas ut.
Hans förhoppning är att remissvaren kan innehålla förslag som kommunen inte tänkt på för att medge större utbyggnad än i dagens skisser:
– Vi är öppna för alla goda idéer, förutsatt att skyddsaspekterna uppfylls, säger han.
Andra tunga remissinstanser pekar på att den planerade utbyggnaden till fyra järnvägsspår berör en del av området. Trafikverket vill att kommunen tar paus i planeringen tills det finns tydligare besked om fyrspårsutbyggnaden. Länsstyrelsen är inne på samma linje och föreslår att en del av planerna får vänta in fyrspårsbeslutet. Länsstyrelsen efterlyser också tydligare besked om riskerna för olyckor och utsläpp av farliga ämnen både från godstrafik på järnvägen och verksamheter i närområdet.
Byggplanerna innebär i stora drag att flera nya hus kan byggas och vissa befintliga byggnader få fler våningar. Syftet är att företagen ska kunna växa och området länkas samman med innerstaden. Butiker och matställen, grönytor och bevarade äldre hus ska bidra till ett levande stadsliv.
Svaren ska nu sammanställas innan byggnadsnämnden tar beslut om eventuella justeringar. Det mesta talar för att den sista remissomgången kan genomföras först efter årsskiftet.