Fullerö Hage började byggas 2015/2016 och sedan dess har trafiksituationen vid utfarten från Kometvägen till länsväg 290 stundtals beskrivits som kaosartad. Boende i Fullerö Hage som ska åka buss söderut måste dessutom korsa länsvägen.
För bara någon vecka sedan inträffade ännu en trafikolycka vid platsen.
– Det är bara en tidsfråga innan den första dödsolyckan sker, säger Matts Ytterström, 67, som bor i området och som har engagerat sig i trafiksituationen vid Kometvägen under flera år.
Den senaste olyckan ledde till en het debatt i en Facebookgrupp för boende i området, där flera uttryckte sin frustration. En del menar att det är upp till förare att köra mer försiktigt, men många tycker att problemet ligger i själva trafikplaneringen: "Det måste byggas om snarast", skriver exempelvis en person.
Matts Ytterström säger att han kan dra sig till minnes hur många olyckor som helst.
– Det är bedrövligt. Det har pratats om en rondell, trafikljus och sänkt hastighet, men ingenting har hänt, säger han.
Björn Lundman är projektledare på Urbanica AB, det företag som har utvecklat området vid Fullerö Hage. Enligt honom har Uppsala kommun brustit i hantering av trafiksituationen.
– När vi började bygga 2016 avsatte vi mark för en rondell vid väg 290 och lämnade över den till Uppsala kommun, och planerna var en tvåfilig rondell, men det blev inget av med den, säger Björn Lundman.
Enligt kommunalrådet Erik Pelling (S), var kommunens tanke att bygga en rondell. Men det är Trafikverket som bygger och där har det tagit stopp.
– Vi har använt alla påtryckningsmedel vi har och erbjudit oss att bygga själva trots att det är Trafikverkets väg. Det här har tagit alldeles för lång tid, säger han.
Nu har Trafikverket lovat att bygga om korsningen med en refug för att underlätta för bussresenärer att nå hållplatsen vid väg 290. En större ombyggnad kommer senare. Något startdatum finns dock inte.
– Vi har just startat arbetet med en vägplan som inkluderar avfart Fullerö vid E4, korsningen vid Fullerö hage och vägsträckan däremellan. Vi har utgått från kommunens planer. Men om det blir en rondell, trafikljus eller något annat är inte klart. Vägplanen tar oftast två till tre år. Sedan beror det på om det finns pengar för att bygga, säger Sandra Ohlsson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Trafikverket är medvetet om att trafikplatsfrågan är känslig.
– Därför har vi har startat en hemsida för Fullerö trafikplats, något vi inte brukar göra i ett så tidigt skede som det ändå är just nu, säger Sandra Ohlsson.
Går det inte att snabba på arbetet om vägen är farlig?
– Vi måste följa de processer vi har för vägbyggen. Om det skulle visa sig att vi inte behöver en vägplan så kan det gå snabbare. Men alla berörda måste få säga sitt och det tar tid.
Kommunen har erbjudit sig att bygga, är inte det ett alternativ?
–Vi kan inte släppa ifrån oss ett projekt på en väg med så mycket trafik. Det är en ansvarsfråga. Hade det rört sig om en mindre väg kunde kommunen ha gjort jobbet, säger Sandra Ohlsson.
För Matts Ytterström och de boende i området brådskar det, de vill helt enkelt ha en säkrare trafikmiljö.
– Det kan man lugnt säga. Det har låtit så storvulet tidigare, men ingenting har hänt. Man måste sätta medborgarna före saken och alla formaliteter, säger han.