Olycksbuss hade trasiga bälten

Det fanns inget tekniskt fel i någon av bussarna som kan förklara den svåra bussolyckan på väg 288 i vintras. Det konstaterar Statens haverikommission i den första del av olycksutredningen som nu presenterats.

Foto:

Uppsala2007-09-24 09:24
Det var i fredags som Statens haverikommission hade ett möte med passagerare och anhöriga till dem som omkom i den svåra bussolyckan på väg 288 i februari i år. Där informerade man om den första delen av olycksutredningen som till största delen handlat om att samla in fakta. Innan den analyserande delen av utredningen är färdig vill haverikommissionen inte spekulera i orsaken.
- Det vi kan säga är att vi inte har hittat något direkt tekniskt fel som enskilt kan ha orsakat olyckan. I stället får man söka orsaken i samspelet mellan väg och väglag, fordon och förare, säger Gerd Svensson som är utredningschef vid Statens haverikommission.

I undersökningarna har man hittat spår av vatten i oljan i den ena bussens bromssystem, men om och i så fall hur det har bidragit till olyckan vet man inte.
- Då kan det finnas risk att bromsarna har frusit, men det är inte särskilt sannolikt. Vi har inte hittat några bevis för det men kan inte utesluta det så vi måste utreda den biten noggrannare, säger Gerd Svensson.
När haverikommissionen tittade på hur bältena i bussarna fungerade konstaterades att sex av bältena inte fungerade.
- Men för dem som omkom har det sannolikt inte spelat någon roll eftersom kraften i olyckan var så stor, säger Gerd Svensson.

Olycksutredningen kommer att vara färdig efter årsskiftet. Fram tills dess ska man nu komplettera faktainsamlingen och analysera de resultat man har fått fram. Hur nära man kan komma sanningen om vad som hände i bussolyckan är svårt att svara på.
- Bussar har ingen skrivare i stil med flygplanens svarta låda men vi försöker ta reda på så mycket vi kan för att förklara vad som hänt. Det ska i sin tur resultera i att vi kan ge rekommendationer till myndigheter om åtgärder som kan vidtas för att förbättra säkerheten, säger Gerd Svensson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om