Det berättar Björn-Inge Björnberg, ombudsman på fackförbundet Seko.
– Om vi ser på totala antalet trafikolyckor har de minskat under de senaste tio-femton åren, men alltså ökat med vägarbetare inblandade. Även dödsolyckor.
Tidigare i år kom Trafikverket med rapporten Plötsligt var det ett vägarbete – en studie av trafikolyckor vid vägarbeten mellan 2003 och 2009.
– En dyster läsning, säger Björn-Inge Björnberg. Men det är inte konstigt att det blir fler olyckor med vägarbetare, eftersom vägarna blir större och hastigheterna högre, samtidigt som vägarna behöver underhållas och vägarbetarna är ute. Trafikverket måste omleda trafiken bättre.
Björn-Inge Björnberg tror att det i framtiden kommer ett nytt regelverk kring att leda om trafiken vid vägarbeten.
– En riskbedömning måste alltid ligga med, men det har man gett tusan i hittills.
Seko presenterade en rapport 2009 där åtta av tio vägarbetare tyckte att säkerheten brast på jobbet. Det största problemet var då att bilisterna inte visar tillräcklig hänsyn. Just nu pågår en liknande undersökning, som presenteras i juni.