Olönsamt bilpendla till jobbet
Trots sänkta bensinpriser är bussen det billigaste alternativet för de upplänningar som arbetspendlar till Uppsala. Kostnaderna för att köra bil har stigit med drygt 14 procent de senaste åren. Busstaxorna har stått stilla, med ett undantag.
Foto: Rolf Hamilton
Motormännens Riksförbund har för UNT:s räkning modifierat den kalkyl för bilkostnaderna under 2007 som presenterades för en tid sedan.
Och fastän man nu tagit hänsyn till att bensinpriset sjunkit den senaste tiden blir de rörliga kostnaderna för att köra en medelstor bil 2 500 mil per år drygt 24 kronor per mil. När Motormännen gjorde motsvarande beräkning 2003 var kostnaderna runt 21:50 per mil. De har alltså stigit med 14,4 procent.
Busstaxor står stilla
Har då busstaxorna förändrats under samma period? Nej, i Uppsala har de stått stilla sedan 2001 och Upplands Lokaltrafik har inte rört taxorna för arbetsresor inom Uppsala kommun. Däremot har flerzonskortet i 30 dagar för de längre arbetsresorna inom länet ökat i två omgångar, från 810 kronor till 890 kronor.
Trots detta blir det betydligt dyrare att ta ut bilen. Man kan innan, man når upp till samma summa, bara köra 36 mil per månad - om Motormännens kalkyl håller.
- I vår kalkyl räknar vi in bensin, service, underhåll och däck, berättar Terje Eklund vid Motormännens Riksförbund. Dessutom ingår den värdeminskning som beror på körsträckan.
Bilåkandet ökar
Trots den för bilen ogynnsamma jämförelsen av kostnaderna har bilåkandet ökat i länet. Det finns närmare 8 000 fler privatägda bilar i länet nu än 2003. Det beror delvis på att antalet länsinnevånare ökat med ungefär samma antal.
Uppsala kommun har vid mätningar noterat att trafiken sedan 2003 ökat med drygt fyra procent på Uppsalas infartsvägar. Samtidigt har trafiken över Uppsalas broar varit nära nog konstant.
Det förstnämnda skulle kunna förklaras med att allt fler bilpendlar in till Uppsala. Men även tågpendlingen har ökat, och det har skett samtidigt som Upptåget byggts ut.
Nya trafikmätningar
I statistiken för biltrafiken på Uppsalas infartsvägar ingår genomfartstrafiken på E 4.
Bilden blir förmodligen annorlunda när man om några dagar får de allra första trafikmätningar från den nya motorvägen förbi Uppsala.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!