Olika förslag för stadsbussarna
Det finns fyra platser dit Uppsala kommun kan flytta sin depå för stadsbussarna med garage, verkstäder och tankställen, om bussbolaget ska lämna Kungsängen för att ge utrymme åt en ny citynära bostadsbebyggelse. Det visas i en utredning som presenteras för kommunstyrelsen inom kort.
Den lösningen finns också angiven i det reviderade förslag till översiktsplan som behandlades av kommunstyrelsen på onsdagen. Den bedöms som det bästa alternativet ur ren transportsynpunkt.
Det finns dock invändningar mot förslaget. De nya bussgaragen skulle bli ett dominant inslag i det öppna landskapet. Och det är långtifrån säkert att Ultuna som äger marken vill släppa till de ytor som behövs.
Kumla och Librobäck
Ett annat förslag är att bussdepån byggs nära den snart utbyggda motorvägens trafikplats Kumla sydost om Uppsala. Mark som studerats finns både väster och öster om brandförsvarets anläggning i Fyrislund.
Ett tredje förslag är att bussdepån byggs i Librobäcks industriområde nordväst om Bilprovningens station.
Kommunens utredare Göran Karlén har även studerat möjligheten att bygga depån inom det område som reserverats för trafikantservice där den fullt utbyggda Bärbyleden ska anslutas till motorvägen öster om Uppsala.
— Men jag tror inte att den marken räcker till för båda sakerna, säger Karlén till UNT.
Karlén räknar med att kunna presentera sin utredning inom en månad. I materialet ska också ingå ett försök att kostnadsberäkna en flyttning av bussdepån från centrala Uppsala till någon av de föreslagna platserna.
De siffermaterial som finns är dock så osäkert att Karlén ännu inte vill ange några prislappar för flytten.
250 miljoner kronor
En annan person med insyn i verksamheten uppskattar att de investeringar som gjorts i Kungsängen kostar minst en kvarts miljard kronor.
I kalkylen för en flytt måste man också väga in hur mycket dyrare det blir att ha anläggningen utanför staden eftersom bussarna då får länge körsträckor till cityområdet.
Men om bussdepån flyttas frigörs mark i Kungsängen som kommunen kan sälja till ett bra pris.
Och det är flera företag som vill bygga i Kungsängen. HSB Uppsala markerade i april förra året att det vill köpa bussbolagets mark. HSB redovisade även ett förslag till hur en exploatering skulle kunna göras.
Uppsalas stadbussar körs i dag av kommunen via helägda bolaget Gamla Uppsala Buss som fått uppdraget utan upphandling, och får behålla denna rätt i ytterligare minst fem år.
Olika varianter
Sedan kan andra entreprenörer komma in i bilden, och det är inte helt säkert att en ny depå då måste bekostas av kommunen.
—Det finns olika varianter i landet, berättar Peter Eklund, utvecklingschef hos Uppsalabuss. I Dalarna finns ett exempel där kommunen äger anläggningarna medan vinnande entreprenör får hyra dem. I Skåne finns ett exempel där ett privat företag kör bussarna, medan andra företag äger resten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!