Oklart om ny UL-chef

Vd:n för Upplands lokaltrafik, Malte Burwick, kan vara pÄ vÀg att lÀmna sin tjÀnst. I ett brev till flera landstingspolitiker uttrycker han oro för UL:s framtid och sin nuvarande position.

ULs VD Malte Burwick under en presskonferens.

ULs VD Malte Burwick under en presskonferens.

Foto: Robin Olsson

Uppsala2011-07-23 11:57

Videon Àr inte lÀngre tillgÀnglig

NÀr UNT kontaktar Malte Burwick vill han inte kommentera det utan hÀnvisar till mejlet och tidigare debattartiklar han skrivit.

I vÄras fattade kommunfullmÀktige ett beslut om att överlÄta kommunens aktier i Upplands lokaltrafik till landstinget. FrÄn och med Ärsskiftet kommer landstinget att ansvara för lÀnets nya kollektivtrafikmyndighet. Vad som dÄ kommer att hÀnda med UL och dess nuvarande vd Malte Burwick Àr Ànnu oklart.

Mejlet, som skickades den 11 juli, adresserades bland annat till UL:s ordförande Fredrik Ahlstedt, lanstingsdirektören Kerstin Westholm, landstingspolitikern Johan Örjes (C) och oppositionspolitikern Börje Wennberg (S). De fyra utgör sedan slutet av juli en rekryteringsgrupp, ett presidium. Kerstin Westholm Ă€r den som ska tillsĂ€tta en förvaltningschef för den nya kollektivtrafikmyndigheten.

PÄ frÄgan om han har tillfrÄgats för tjÀnsten som förvaltningschef svarar Malte Burwick att han inte vill kommentera det i dag och att han har full respekt för den process som pÄgÄr.

I mitten av augusti har presidiet sitt första möte och till dess ska en kravprofil för tjÀnsten ha tagits fram. Om det finns nÄgra aktuella kandidater, och om Malte Burwick har tillfrÄgats om tjÀnsten, kan Kerstin Westholm inte svara pÄ i nulÀget.
–  Det kĂ€nner jag inte till om han har. Gruppen ska ta stĂ€llning i augusti, sĂ€ger hon.

Hon vill inte kommentera mejlet frÄn Malte Burwick, men i ett mejlsvar till honom den 13 juli sÄ skriver hon att hon har mottagit mejlet och att hon vill uppmÀrksamma honom pÄ att det inte har fattats beslut om att utannonsera den nya chefstjÀnsten.

Börje Wennberg, som Àven han ingÄr i presidiet, kommenterar Malte Burwicks mejl sÄ hÀr:
–  Mejlet rymmer ett och annat frĂ„getecken. En viss misstĂ€mning gĂ„r ju inte att komma ifrĂ„n. Malte Burwick förefaller inte helt nöjd, tillĂ€gger han.

UL:s personal kommer successivt att flyttas över till landstinget i enlighet med las, lagen om anstÀllningsskydd. Men Malte Burwick innefattas inte av las och i mejlet undrar han vad som kommer att hÀnda med hans tjÀnst efter Ärsskiftet.

–  VĂ„r mĂ„lsĂ€ttning Ă€r att det ska vara en chef för den nya myndigheten som UL kommer att bli en del av. Nu gör vi en utredning för att se vilka kompetenser som finns i dag och vilka som behövs, sĂ€ger Fredrik Ahlstedt, styrelseordförande Upplands lokaltrafik.

Fredrik Ahlstedt tror att Malte Burwick kan vara en aktuell kandidat till den nya chefstjÀnsten. Den senaste tiden har varit turbulent för UL med den avbrutna upphandlingen av busstrafiken, stÀmningar frÄn bussbolag och instÀllda UpptÄg pÄ grund av personalbrist, men enligt Fredrik Ahlstedt har styrelsen fortsatt förtroende för Malte Burwick.

–  Det har vi absolut. Det har styrelsen uttalat och det har tagits upp vid ett antal sammantrĂ€den.

Mejlet frÄn Malte Burwick vill han inte kommentera.

Delar du Malte Burwicks oro för UL:s framtid och över att det Ànnu inte Àr klart vem som ska bli förvaltningschef för den nya kollektivtrafikmyndigheten?
– Det Ă€r mĂ„nga olika saker som ska göras fortsĂ€ttningsvis. Det Ă€r extremt viktigt med en fungerande ledning men jag vill inte kommentera tidsplanen.

I mars i Är stÀmdes UL av Keolis Sverige pÄ 164 miljoner kronor för den inkomst som bolaget anser sig ha gÄtt miste om, till följd av den avbrutna upphandlingen.

I juni i Är stÀmdes UL av KR Trafik pÄ 150 miljoner kronor för förlorade inkomster och kostnader som de lagt ned pÄ den avbrutna upphandlingen.

Kollektivtrafikmyndigheten

Den 1 januari 2012 trÀder en ny kollektivtrafiklag i kraft. Den nya kollektivtrafiklagen krÀver att varje region har en myndighet med samlat ansvar för regional och lokal kollektivtrafik. En sÀrskild kollektivtrafiknÀmnd inrÀttas och fÄr det politiska ansvaret för beslut om trafiken, inklusive finansieringen.

Den 18 maj i Är fattade kommunstyrelsen i Uppsala ett beslut om att överlÄta kommunens aktier i Upplands lokaltrafik till landstinget. FrÄn Ärsskiftet kommer landstinget att fÄ ansvar för lÀnets nya regionala kollektivtrafikmyndighet.

Finansieringen av den nya myndigheten sker genom en skattevÀxling dÀr kommunernas kostnader för kollektivtrafik förs över till landstinget. För Uppsala kommun motsvarar skattevÀxlingen 49 öre per skattekrona.

Upphandlingen av regionbusstrafik som avbröts 2010 och fördelningen av de eventuella skadestÄnd som denna kan leda till, kommer att regleras i ett sÀrskilt avtal mellan kommunerna och landstinget.

I november förra Äret avbröts en upphandling om busstrafiken i Uppsala lÀn efter att det kommit fram att en UL-anstÀlld hade lÀckt hemliga uppgifter till Nobina, ett av de tre bussbolag som kÀmpade om kontraktet.

I oktober förra Äret vann det danska bolaget DSB upphandlingen av UpptÄgstrafiken. De tog över driften av UpptÄget frÄn SJ i juni. Under juni och juli har det varit problem med mÄnga instÀllda tÄg pÄ grund av personalbrist. UL har krÀvt en ÄtgÀrdsplan av DSB.

I december förra Äret konstaterade Malte Burwick att UL:s budget för 2011 kommer att överskridas med 52 miljoner kronor och bad Àgarna att skjuta till pengar. Budgethaveriet berodde enligt honom pÄ de upphandlingar som gjordes under 2010.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om