Trots nio månaders handläggning pågår beredningen fortfarande vid miljödepartementet som ska ta fram regeringens beslutsunderlag.
Anledningen till att det tar så lång tid är att många olika departement måste säga sitt – förutom miljödepartementet också närings-, samhällsbyggnads- , försvars- och socialdepartementen. Det tar tid. Inga specifika frågor som är särskilt svåra att reda ut, tycks finnas i arbetet.
– Det handlar i stort om flygplatsen ska få något tillstånd eller inte. Vi tittar på det som framförts i olika delar. Det är många som ska yttra sig, säger Ann Bölske, kansliråd vid miljödepartementet.
Turerna har varit många när det gäller etableringen av civilflyg på Ärna. Länsstyrelsen i Uppsala län har sagt ja, Miljödomstolen nej. Domstolen ansåg att ett ja till civilflyg innebar ”påtaglig” påverkan på miljön och ”omfattande” störningar i närområdet.
Bakgrund
2004: Det privata företaget Uppsala Air deklarerar att de vill etablera en civil flygplats för lågprisflyg på Ärna. Målet är att trafiken ska starta senast den 1 juli 2007. Uppsala Air godkänns som part av försvarsmakten.
2008: En ansökan om miljötillstånd för civilflyglämnas in till länsstyrelsen av försvarsmakten på Uppsala Airs vägnar.
2009: Den borgerliga majoriteten i kommunfullmäktige säger ja till civilflyget om vissa miljökrav uppfylls. Oppositionen säger nej.
2010: Länsstyrelsen säger ja till civilflyg. Beslutet överklagas till Miljödomstolen som i april 2011 säger nej i ett yttrande till regeringen.
2011: Ärendet bereds av miljödepartementet. När ett regeringsbeslut kommer är oklart.