Att det är fem knop som gäller i Östhammars hamnområde känner de flesta båtägare till, det står dessutom på sjökortet. Men när Göran Rikner åkte dit för fortkörning häromveckan och enligt mätningen körde 15 knop var han enligt egen uppgift inte ens nära hamnområdet.
Kustbevakningen hänvisade bland annat till en skylt på Krutudden, där det står 5 knop.
– Men den skylten ligger 250 meter från farleden, säger Göran Rikner som inte trodde att skylten gällde farleden utan inloppet till Krutuddens badplats.
Dessutom sade Kustbevakningens personal att det fanns en likadan skylt nära Källörsskolan. En koll i Uppsala läns författningssamling och föreskrifterna om sjötrafik visar att hastighetsbegränsningen gäller inom ett område som begränsas av en linje i höjd med Källörsgrundet och Krutuddens sydspets.
Östhammars kommun är ansvarig för skylthållningen. Men på Källörssidan finns ingen skylt synlig. Göran Rikner erkände fortkörningen och har betalat böterna, och kommer inte att överklaga. Men han anser att det är fel att hänvisa till skyltar som inte finns.
– Tanken är väl att det ska vara lättbegripligt vilken fart som gäller.
I Östhammars segelsällskap, som driver hamnanläggningen, är skyltningen ingen stor fråga, enligt Charles Ågren, som sitter i styrelsen. Å andra sidan har Kustbevakningen tidigare år knappt varit inne i Östhammarsfjärden.
– Det finns ingen exakt gräns utsatt på sjökortet för hastighetsbegränsningen i hamnen. Om Kustbevakningen hänvisar till en knivskarp gräns bör nog kommunen sätta upp en skylt till, säger Charles Ågren.
Tekniska kontorets chef Annila Bexelius säger till UNT att man ska se över saken.
– Visserligen är det inte många som kör över fem knop här, men är det vårt ansvar så ska skylten upp.