I februari sålde Sigtunahem delar av sitt bostadsbestånd till Rikshem. I samband med det lovade Sigtunahem att alla boende skulle få behålla sina kö- och boendepoäng i bostadskön.
För att kvalificera sig för boendepoäng måste man ha bott tre år i samma lägenhet. Systemet fungerar så att man bara får behålla sina poäng så länge man bor i en och samma lägenhet.
Jane Carlström har bott hos Sigtunahem i 17 år. I februari köpte Rikshem fastigheten där hon bor. I ett brev från Sigtunahem i april fick hon veta att hennes boendepoäng förfaller 31 januari 2014.
Brevet som skickades ut från Sigtunahem till 19 hyresgäster var olyckligt formulerat enligt Sigtunahem.
– Ingen som bor i en lägenhet köpt av Rikshem kommer förlora sina boendepoäng. Sigtunahem håller för närvarande på att finna formerna för administrationen av intressebanken så att både Sigtunahems- och Rikshems hyresgäster behåller sina boendepoäng, säger Marina Ekdal, marknadschef på Sigtunahem.
Hon beklagar om de hyresgäster som fått det aktuella brevet känner sig oroliga.
– Vi kommer att skicka ut brev med rättelse, säger hon.
Enligt Marina Ekdal har det varit varit vissa administrativa problem att lösa boendepoängfrågan. Problemet är att Sigtunahem inte kan hålla koll på om hyresgästerna flyttar mellan olika lägenheter inom Rikshem.
- Vi vet inte om någon flyttar från Rikshem till en annan lägenhet eller köper ett hus. Om de skulle ha kvar de boendepoängen när de flyttar skulle de hamna i en bättre situation än våra egna hyresgäster. Det är den problematiken som vi har försökt att lösa, säger Marina Ekdal.
Exakt hur man ska lösa problemet är inte klart. Men all information om de gamla gästerna finns sparad. På så sätt kan Sigtunahem se vem som bott i vilken lägenhet och hur många poäng de eventuellt har samlat ihop.
Jane Carlström anser att Sigtunahem måste lösa frågan snarast. Boendepoängen är viktiga för henne.
– Det var inte mitt beslut att Sigtunahem skulle sälja. Nu har mina barn flyttat och jag känner att jag vill ha en mindre lägenhet, säger hon.