Oklara krav på nya körkunskaper

För att skona miljön har Vägverket infört ett nytt körprov. För trafikskolorna i Uppsala är sparsam körning egentligen inte så nytt. Däremot är det oklart hur högt ribban kommer att ligga vid uppkörningar.

Miljön får en större plats i körutbildningen. Tomgångskörning ska undvikas.

Miljön får en större plats i körutbildningen. Tomgångskörning ska undvikas.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2008-01-03 08:00
Kan man bli kuggad för att inte motorbromsa eller låta bli att hoppa över en växel vid acceleration? Roger Ahlsén på Grönlunds trafikskola tror inte det.
- Vid en uppkörningen ska trafikinspektören se till helheten, hur eleven förbereder sig, startar bilen, släpper handbromsen, accelererar, uppträder i trafiken. För att bli underkänd måste nog eleven göra fler misstag än att inte motorbromsa.
Men exakt hur de nya kraven kommer att slå vet han inte i dag. Sedan kraven infördes för precis en månad sedan är det bara ett fåtal som har kört upp.
- Jag har begärt en sittning med Vägverkets folk för att få en klara besked. Vi måste få veta exakt vad som gäller så att det blir samma krav överallt.

Grönlunds har hållit en intern kurs för alla sina trafiklärare om sparsam körning, en mildare variant av ecodriving. Nu ska lärdomarna ut till körkortsaspiranterna.
- Egentligen är sparsam körning inget nytt för oss, menar Roger Ahlsén.
- Att man ska köra mjukt och följsamt har vi ju lärt ut i många år. Vi har redan tidigare lärt våra elever att de ska hoppa över växlar vid fartökning för att spara bränsle. Skillnaden är att saken har ställts på sin spets. Det blev "skarpt läge" när Vägverket införde de nya kraven den 3 december 2007.
Ett av Vägverkets fem miljökrav är alltså att eleven ska motorbromsa i stället för att trycka på bromspedalen.
- Det handlar om att lura elektroniken, sägar Roger Ahlsén.
- På moderna bilar med elektroniskt styrd insprutning går bränsleförbrukningen ned nästan till noll när man släpper gaspedalen.

Jan Lundin på Nordlanders trafikskola tror inte heller att utbildningen behöver förändras särskilt mycket.
- Vi har alltid lärt våra elever att köra mjukt och följsamt. Idealet är att anpassa farten, kunna köra från A till B utan att behöva stanna och undvika alla tvära inbromsningar och fartökningar.
Det händer att folk undrar hur man kör så bränslesnålt som möjligt.
- Jag brukar säga att det finns två sätt. Det ena är att ha bra med luft i däcken, gärna lite mer än rekommenderat däckstryck, så att bilen rullar lätt. Det andra är att köra på så hög växel som möjligt. Moderna bilar kan köras på femmans växel i så låg fart som 40-50 km/tim.
Vägverkets råd att hoppa över växlar vid fartökning är han mera tveksam till i vissa situationer.
- Om du ska upp på en motorväg är det viktigast att bilen kommer upp i motorvägsfarten så snabbt som möjligt. Den som är färsk som bilförare kan ha svårt att hinna tänka på allt. Då är det viktigare att anpassa farten än att komma ihåg att hoppa över växlar under fartökningen.





Fakta:
Den 3 december 2007 infördes ett nytt körprov för alla som ska ta körkort för personbil, behörighet B. Miljön får en större plats och ska ingå som en naturlig del i körprovet. Sparsam körning, en körteknik som ger lägre bränsleförbrukning, ingår i den helhetsbedömning som trafikinspektören gör av provet.
Grunderna för ett sparsamt körsätt är att:
* undvika tomgångskörning
* utnyttja rörelseenergin genom motorbromsning
* planera körningen så du slipper stanna och starta i onödan
* köra på så hög växel som möjligt
* hoppa över växlar.
Källa: Vägverkets hemsida www.vv.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om