2007 invigdes den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen som drivs at Nationellt centrum för kvinnofrids kliniska enhet vid Akademiska sjukhuset. Dit kan kvinnor vända sig om de utsätts för våld, hot eller sexuella övergrepp. Nu har stödtelefonen funnits i nästan tio år och 2015 togs mer än 31 500 samtal emot, vilket var mer än någonsin.
– Jag skulle tro att vi landar på ungefär lika många samtal i år. Det visar på att vi har uppnått en stabil nivå och att vi har hittat en form för att informera och besvara de samtal som kommer in, säger Åsa Witkowski, verksamhetschef för Kvinnofridslinjen.
Kvinnofridslinjen vittnar också om en ökad efterfrågan när det kommer till informationsmaterial. Närmare 25 procent mer information i form av affischer och kort uppges ha beställts. I en undersökning där 5000 personer svarat så har man undersökt hur stor kännedomen är om Kvinnofridslinjen.
– Det vi vet är att de som bor i storstadsregionerna har en större kännedom eftersom det är enklare att sprida information där. I glesbygden får vi hoppas att våra webbkampanjer går fram, säger Åsa Witkowski.