Ökat bilåkande i Uppsala

Enligt en färsk resvaneundersökning från gatu- och trafiknämnden i Uppsala kommun ökar bilåkandet och kollektivtrafiken tappar mark. Utvecklingen går alltså helt i annan riktning än den önskade.

Uppsala2006-02-02 09:19
Resvaneundersökningen genomfördes i april 2005 och bygger på intervjuer om resvanor med 3 500 Uppsalabor. Undersökningen är jämförbar med den förra från 2000 som gjordes med samma metod.
Bilresandet bland boende i Uppsala stad (inklusive Storvreta, Bälinge, Lövstalöt) har ökat från 38 till 40 procent.
Andelen bussresor har minskat från 14 till 11 procent.
Gående och cykelresor ligger på oförändrat 46 procent.

Trafikpolitiskt mål
Den nu genomförda resvaneundersökningen är en del i underlaget för arbetet med Uppsalas trafikplan. Kommunens trafikpolitiska mål för Uppsalabornas vardagsresande för tiden 2000-2020:
  • Andelen biltrafik ska minska från 40 till 30 procent.
  • Andelen kollektivtrafik ska öka från cirka 15 till cirka 20 procent.
  • Andelen gående och cykelresor bör öka frånn cirka 45 till cirka 50 procent.

    Jämförelser mellan stad och landsbygd visar enligt undersökningen, inte helt oväntat, att boende i staden åker mindre bil än boende på andra håll i kommunen.
    Undersökningen visar bland annat också att:
  • Av männens resor sker 48 procent med bil, jämfört me 35 procent för kvinnor.
  • Cyklandet minskar och bilåkandet ökar med stigande ålder, undantaget åldersgruppen 75-84 år.
  • Bilen dominerar helt vid resor i tjänsteärenden.
  • Av resor till jobbet görs dubbelt så många med cykel (26 procent) som med buss (13 procent).
  • Studerande står för hälften av alla cykelresor.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!