Ökända flaskhalsar kan byggas bort

Det saknas fortfarande finansiering för att bygga klart sista sträckan Gimo-Börstil på väg 288 till 2021. Det stod klart när infrastruktursatsningarna 2010-2021 i Uppsala län presenterades. Men lokala politiker säger nu att det "måste ordna sig".

Uppsala2010-03-31 12:39
Regeringen har slagit fast hur mycket pengar Uppsala län kan räkna med i satsningar på infrastruktur. Totalt handlar det om 4,7-4,8 miljarder som berör regionen direkt eller indirekt. Pengarna fördelas bland annat på dubbelspår genom gamla Uppsala och sträckan Skutskär-Furuvik, hastighetshöjande åtgärder på Dalabanan Uppsala-Borlänge, en upprustning av riksväg 56 Stingtorpet-Tärnsjö och upprustning av Hargshamnsbanan (Örbyhus-Hallstavik). Enligt Mikael Oscarsson (KD) står de senaste två projekten först i tur.
- De kan sjösättas direkt och det är oerhört glädjande att regeringen nu satt ner foten på det här sättet, säger han.

Att det även finns pengar för att bygga bort flaskhalsen vid Gamla Uppsala och sträckan Skutskär-Furuvik med hjälp av dubbelspår är något som väcker glädje på flera håll.
- Med fler spår löser vi dagens enorma problem med spårbrist och väntande tåg. Investeringen är av stor betydelse för alla pendlare. Med dubbla spår förväntar jag mig att Upptåget kommer att rulla lättare både norrut och söderut, säger Ismail Kamil (FP).

Även Miljöpartiet är glada för att det satsas på järnväg men tycker att satsningen kunde ha varit ännu större.
- Det är glädjande med upprustningen av Dalabanan och det är bra att det inom ramen för länsplanen ska göras en förstudie om järnväg mellan Enköping och Uppsala. Men vi har inte fått några pengar till att börja bygga järnväg där i form av en ny Arosbanan ännu. Vill man satsa på järnväg så måste man bevisa det i sak, inte bara tala om det, säger Johan Edstav (MP) som tycker att vägsatsningarna dominerar.

Förutom den nationella planen med riksvägar och järnvägar har regeringen också lagt fast ramarna för länsplanen. Den omfattar länsvägarna men även mindre satsningar som till exempel cykelvägar och omfattar 1,5 miljarder kronor.
Här ingår utbyggnaden av väg 288 mellan Uppsala och Östhammar för sträckorna Jälla-Hov, Hov-Alunda och Alunda-Gimo. När det gäller den sista sträckan Gimo-Börstil finns det i dagsläget dock bara finansiering för 129 av totalt 215 miljoner. Det innebär att den sträckan skulle kunna påbörjas men inte avslutas till 2021.
- Där måste vi göra en djupdykning till för att hitta en lösning. Men jag har gott hopp om att vi ska klara det, säger Arne Sandemo (M) Regionförbundets ordförande.

Även i Östhammars kommun när man trots allt ett visst hopp om att hela ombyggnaden ska kunna ske inom planperioden.
- Det är klart att det känns lite trist att det inte finns med i planen nu men jag är övertygad om att vi ska kunna ordna det. Vi känner att vi har starkt stöd för det i hela regionen, säger finanskommunalrådet Jacob Spangenberg (C).

Svensk Kärnbränslehantering (SKB) som planerar att bygga slutförvaret för använt kärnbränsle i Forsmark har lovat att förskottera pengar till utbyggnaden för att påskynda projektet. En förhoppning har varit att hela vägen skulle stå klar till 2018. Men någon förskottering kan inte ske för den sista sträckan om den inte finns med i planen.
Regionförbundet har nu till 30 juni på sig att fastställa länsplanen och tala om i vilken ordning de olika satsningarna ska ske i tid. Det innebär att det brådskar om man ska lyckas med konststycket att även få med hela utbyggnaden av väg 288.
FAKTA
Satsningen i hela landet är på sammanlagt 497 miljarder kronor.
Av den statliga ramen går 217 miljarder kronor till investeringar, varav 33 miljarder kronor går till länen och 184 miljarder kronor går till investeringar i den nationella planen. 200 miljarder kronor går till drift- och underhållsåtgärder, varav 136 miljarder kronor går till väg och 64 miljarder kronor går till järnväg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!