Ökad säkerhet för skolskjutsbarn dröjer

UNT har tidigare berättar att Upplands Lokaltrafik enligt plan vill att alla UL-bussar ska ha bälten från 2011. Men fortfarande saknar många skolskjutsbussar bälten och det finns ännu inget beslut på bälteskrav vid kommande upphandling av skolbussar.

Foto:

Uppsala2009-01-21 20:01
Senast frågan om bälten i skolskjutsar diskuterades var vid UL:s ägarsamråd (med representanter för samtliga ägare som är länets kommuner samt landstinget) i början av 2008.
Redan då ville Östhammars kommun gå snabbare fram, men eftersom inte alla kommuner kunde komma överens blev det inte så.
- Det är svårt att införa ett krav som bara ska gälla hos en ägare, säger Sture Jonsson.

I stället sköt UL frågan framför sig till nästa upphandling av entreprenörer för skolskjutsar. Den ska vara klar under 2010 och gäller alltså trafiken från och med 2011.
- Det som hänt sedan ägarsamrådet är att förnyelsen av bussparken har medfört att i stort sett hälften av bussarna har bälten. Det säger Sture Jonsson, UL:s informationschef.
Enligt honom har processen med upphandling inför 2010 startat men har inte kommit till detaljkrav. Han hänvisar till UL:s allmänna bestämmelser för entreprenörer. När det gäller bälten i skolskjutsar kräver de endast att bussar som huvudsakligen används som skolskjutsar ska ha bälten vid säten närmast in- och utgångsdörrar samt i mittsätet längst bak.

Hittills har krav på till exempel alkolås eller bälten i busarna stupat på att det skulle kosta för mycket.
- Om vi när vi sätter detaljkraven kommer fram till att alla bussar ska vara äldst från 2004 års modell, så löser sig det här automatiskt, säger Sture Jonsson, men medger att även ett krav på nyare bussar driver upp kostnaden.
Att erbjuda entreprenörerna längre avtalstid och därmed längre avskrivningstid för investering i bälten, alkolås eller liknande, kan vara ett sätt att mildra kostnadseffekten.
Enligt Sture Jonsson har det inte diskuterats inför den kommande upphandlingen, men han utesluter inte att det kan bli så.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, har genom olika kampanjer och undersökningar uppmärksammat bristerna i landets skolskjutsar och där avsaknad av bälten är en del.
Katarina Bokström, NTF i Uppsala, tror att lagstiftarna avvaktar en lagändring för att tvinga fram bälten i skolskjutsar. Hon säger att det just nu handlar mycket om 30-försök, det vill säga att trafikanter på max 70-sträcka måste sakta ned till 30 om de passerar en skolbuss som stannat vid hållplats.
- Om man ska rangordna utifrån där olyckorna med skador sker är säkerheten utanför bussen prioritet 1, säger hon.
- Den andra typen av olyckor, men där det inte är många dödsfall, är bussar som åker i diket. Inte helt ovanligt på landsbygden och då är bälten viktigt, säger Katarina Bokström.

Fotnot: Bussar från 2004 och nyare har bälten som standard. Bussar nyare än 1 juli 2006 ska ha bälten. Trafikförordningen säger att busspassagerare måste använda bälte om det finns några.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!