Ökad försäljning av färdiglagat i Uppsala

Tio miljarder. Så mycket ökade livsmedelsförsäljningen under förra året jämfört med 2005. Men vi handlar inte mera mat, utan dyrare.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2007-01-04 00:01
Det är främst färdiglagat och färskvaror som säljer mer. Trenden började redan under 2005 och förväntas hålla i sig.
- Vi köper bekvämlighet och sparar tid, säger Thomas Svaton, vd för Svensk dagligvaruhandel.
Utbudet av förädlad mat ökar. I Uppsala har flera matbutiker märkt av de nya matvanorna. Sedan ett och ett halvt år tillbaka har Hemköp i centrala Uppsala satsat extra på färdiglagat och omsättningen är stor.

Ökande lunchutbud
- På morgonen köper byggkillar och pendlare mackor. Vid lunch får vi en leverans med varma rätter som säljs under dagen. Det är mycket kontorsfolk och studenter som rör sig inne i stan. De är stressade och vill korta ned lunchen och inte äta ute. På kvällen är disken tom, säger Mikael Sjöstrand butikschef på Hemköp i Uppsala och pekar på en välfylld kyldisk fylld med sallader.
I hans butik utökas lunchutbudet ständigt och framför allt nyttig mat säljer bra. När UNT besöker affären kommer en leverans med varm pasta, laxpudding och böngryta från Lena på taket.
- Sedan en månad har vi lunchservering i butiken, med olika menyer varje dag, berättar Mikael Sjöstrand.

Trist laga mat till sig själv
På Ica Väst i Flogsta är trenden den samma - mat som inte kräver tillredning säljer bäst.
- Vi har nog tagit kunder från snabbmatställen som McDonalds och korvkiosker. Ensamstående ser inget nöje i att laga mat bara till sig själva. Färska färdigrätter är en lösning på problemet. Det ligger i tiden. Det är en stor efterfrågan och vi ökar vårat utbud hela tiden, säger Bertil Pettersson butikschef vid Ica Väst i Uppsala.
Vid Coop Konsum vid Ringgatan i Uppsala bekräftar butikschefen Roger Dahlberg bilden.
- Folk tar sig råd att köpa färdiglagat för att spara tid. För små hushåll kan det vara bökigt att laga all mat själv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om