Ökad efterfrågan på lammkött - Nya raser ska ge jämnare tillgång
Förra året ökade konsumtionen av lammkött med nio procent i Sverige. Det var den kraftigaste ökningen på flera år. Men fortfarande råder en stor obalans mellan tillgång och efterfrågan. Swedish Meats drar nu igång ett projekt i syfte att få en jämn produktion vilket betyder lammning året runt och bättre tillgång på lammkött i butikerna. Tidigare mjölkproducenter är en yrkesgrupp som företaget nu riktar sig till.
Swedish Meats har 80 procent av den svenska marknaden.
Av det lammkött som säljs i Sverige är 39 procent från svenska djur. Resten är importerat, främst från Nya Zeeland.
Traditionellt föds lammen på våren, mars-april och slaktas på hösten. Eftersom slakten är koncentrerad under en kort period uppstår en obalans mellan tillgång och efterfrågan. Under årets första hälft råder stor brist på lammkött. Det är anledningen till att Swedish Meats drar igång projektet som innebär tidigare lammning, något som i sin tur leder till att färskt lammkött ska finnas i butikerna året runt.
Andra raser
- Vi ska försöka få igång flera större och professionella lammproducenter så fort som möjligt. Det är svårt att styra tidpunkten för brunsten med våra svenska fårraser. För att projektet ska lyckas behöver vi därför använda andra raser, säger Sofia Persson.
Företaget ska förmedla livdjur av särskilda raser, bland annat finull, mjölkfår och dorset, till de nya producenterna. Där ska djuren användas som moderdjur i besättningar med slaktdjursuppfödningar.
- Det pågår en kraftig strukturomvandling inom jordbruket. Vi ser ett stort intresse för lammproduktion bland de som slutat med mjölkproduktion, gris- eller fjäderfäproduktion.
Optimism
Enligt Sofia Persson råder generellt en stor optimism inom den svenska lammproduktionen. Bonden får i dag omkring 40 kronor för varje kilo lammkött.
- Det är bättre än vad vi haft under de senaste tre fyra åren. Och det beror delvis på att vi har ökat förädlingen av produkten. En stigande priskurva, låga investeringar och ett ökat marknadsutrymme hör också till den positiva bilden, enligt Sofia Persson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!