Ögonstyrd dator hjälper funktionshindrade barn

Elever med svåra rörelsehinder och begränsad talförmåga kan med hjälp av den senaste tekniken, en ögonstyrd kommunikationsdator, prata med sina klasskamrater och delta i undervisningen. På Folke Bernadotte Regionhabilitering i Uppsala pågår just nu ett ”komma igång-projekt”.

Uppsala2011-01-26 09:57

– Det krävs stora insatser för att ögonstyrning ska fungera i vardagen. Datorerna som används måste individanpassas och utvecklas när barnen växer och blir större. Det är mycket att lära sig i början och det är här vi kommer in med vårt stöd, säger Maria Borgestig, arbetsterapeut.

Hon hjälper funktionshindrade barn, deras föräldrar, assistenter och lärare att sätta sig in i hur hjälpmedlet fungerar. Användningsområdena är många och inom handikapprörelsen betraktas de ögonstyrda datorerna, My Tobii, som en revolutionerande uppfinning. Eleverna kan med datorns hjälp prata, göra skoluppgifter, spela spel, leka, använda sociala medier och göra musik, för att nämna några. Mycket av det som andra barn gör på annat sätt kan de här barnen också göra med avancerad datorteknik.

I korthet betyder ögonstyrning att ögat tittar på en bild, sen läser datorn upp bildens inprogrammerade meddelande med en artificiell röst. Blicken riktas mot bilder som ligger ”lager på lager” i det kommunikationsprogram som anpassats för användaren. När bilder dyker upp på skärmen, kan användaren ”klicka” sig vidare till nästa bild genom de olika valmöjligheter som erbjuds.
– Det här kan gå väldigt fort och den som är van pratar nästan lika fort som en talande person, säger Maria Borgestig.

Komma igång-projektet startades i augusti förra året och insatserna för varje barn sker under cirka ett år. En arbetsterapeut, logoped, pedagog och en tekniker är involverade i utvecklingen kring ögonstyrning och andra avancerade sätt att styra en dator på. Just nu deltar fem barn i åldern 7-15 år. Barnen använder sina kommunikationsdatorer i skolan och hemma. Oavsett ålder, har den senaste tekniken inneburit nya möjligheter till bättre livskvalitet och självförtroende.
– Barn med svåra funktionshinder är beroende av andras hjälp dygnet runt. De som börjar använda den nya tekniken upptäcker att de kan bestämma saker på egen hand och göra vissa saker utan hjälp. Det betyder enormt mycket för deras utveckling, säger Maria Borgestig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om