– Vad kul! Vilken fin nyårspresent! Och vad glada de ska bli, tjejerna som kämpat med pepparkakshuset, utbrister Claes Landing, delägare i Güntherska hovkonditoriet i Uppsala när UNT meddelar segern.
Deras julskyltning fick över 32 procent av läsarnas röster. Bakom den imposanta skapelsen ligger över 40 arbetstimmar för fyra ur personalen. Det gick åt 10 kilo pepparkaksdeg till de 150 delarna.
– Vi har haft domkyrkan förut, jag tror det är tredje gången. Den är kul, för det är en avancerad konstruktion. Och så visar den upp vårt hanverk, säger Claes Landing.
En strid ström av människor har beundrat skyltfönstret och fotograferat installationen sedan skyltsöndagen, då byggnaden avtäcktes. Den som vill hinna se skapelsen har veckan efter trettonhelgen på sig. Sedan rivs allt.
– Vi funderade först på att skänka pepparkakshuset till en förskola. Men den har samlat på sig damm där den står och är nog inte så god längre, så, ja, tyvärr, den blir kraschad.
Vad blir det nästa år?
– Vi har pratat om Slottet, Gustavianum, Carolina, eller varför inte Konserthuset. Men det måste var en utmaning, kanske bygger vi i mandelmassa, säger Claes Landing.
I UNT:s julskyltningstävling fick läsarna rösta på nio fönster som stack ut lite extra. På andra plats kom Forumgallerian och på tredje plats hamnade Odner Design och antik med 15 procent av rösterna, en butik som också vann tävlingen i fjol.