En avgång lämnar Göteborg på morgnarna, och går från Stockholm mot Uppsala klockan 12.09 sju dagar i veckan. En avgång går söderut från Uppsala på eftermiddagarna, med avgång klockan 14.17. Blå Tåget har provkört med passagerare i en månad men i söndags drog man i gång på allvar, när den första tågtidtabellen i Sverige med helt fri konkurrens inom persontrafiken startade.
Skandinaviska Jernbanor, som ligger bakom Blå Tåget, vänder sig till alla, säger man, men tror lite mer på att det blir affärsresenärer som väljer det här alternativet.
– Vi vänder oss till dem som kanske inte har så bråttom, som värderar att resa bekvämt och att äta gott under resan, säger Johan Masgård, vd.
En biljett mellan Uppsala och Stockholm kostar 125 kronor på vardagar, vilket är ungefär en tjuga dyrare än en förstaklassbiljett på SJ. Resan till Stockholm tar 43 minuter, tre minuter längre än SJ-pendeln. Hela vägen mellan Uppsala och Göteborg tar lite drygt fem timmar (SJ kör på fyra timmar) och kostar jämna 1 000 kronor, vilket är nära vad en förstaklassbiljett på SJ också brukar kosta.
Nästa år ska företaget starta en senare avgång från Uppsala mot Göteborg. Någon avgång tidigt på dagen från Uppsala ser det däremot inte ut att bli nästa år.
Ombord finns tyska restaurangvagnar från 1960-talet. Maten lagas i kök på tåget och varmrätterna ligger på mellan 110 och 239 kronor.