Nytt system för nämndemän på gång

Regeringen presenterar inom kort förslag till ­åtgärder för att bredda rekryteringen av ­nämndemännen. Idag sker den helt via de ­etablerade politiska partierna. Nämndemännen i Uppsala har som UNT rapporteraten hög medelålder. Situationen är likadan i resten av landet.

Uppsala2005-07-16 00:00
Grunden till förslaget finns i ett betänkande som presenterades för tre år sedan.
Där föreslogs bl a att en kvot av nämndemännen ska utses på förslag från allmänheten och att de nämndemän som väljs bör få sitta i högst tre valperioder. Bland landets nämndemannaför­eningar och deras riksorganisation har åsikterna gått isär om man ska stödja dessa förslag.
Samhället har inte begränsat andra förtroendeuppdrag och nämndemännen ska inte behandlas olika, skrev Nämndemännens riksförbund i sitt yttrande. Samtidigt arbetar förbundet hårt för att förbättra nämndemännens arvoden och övriga ekonomiska villkor. Nämndemän som inte får löneavdrag ersätts med 300 kronor om dagen.

Ideellt uppdrag
— Man skulle kunna säga att vara nämndeman i dag är ett ideellt uppdrag, säger Britt Winberg, Örsundsbro, vice ordförande i Nämndemännens riksförbund.
Men den som väljs till nämndeman i tingsrätt eller hovrätt är domare med i princip samma ansvar som den lagfarna domaren. I tingsrätten kan nämndemannen tillsammans med de två andra lekmannadomarna rösta ner yrkesdomaren.
Om inte annat kan nämndemannen redovisa en avvikande uppfattning, så kallad skiljaktig mening. I praktiken inträffar det väldigt sällan. Christian Diesen, professor i processrätt vid Stockholms universitet fann vid en undersökning av 16 000 domar i mitten av 90-talet att nämndemän endast i en av 1 000 domar markerade en skiljaktig mening om den åtalades skuld. Diesens slutsats blev, och är fortfarande, att nämndemännen inte tillför särskilt mycket till de diskussioner som förs enskilt då ansvar och straff avhandlas.
Lagmannen i Uppsala tingsrätt, Erik Lempert, karaktäriserar Diesens vetenskapliga metoder som slarviga.
"Befängt"@
— Man kan inte dra några som helst slutsatser av att domar är enhälliga. Då skulle man också kunna säga att de enskilda domarna i Högs­ta domstolen endast sällan har något inflytande på målen. Det är befängt! säger Erik Lempert.
— Nämndemännen tillför Uppsala tingsrätt flera saker. De gör att allmänheten har en insyn i domstolarnas arbete. De tillför också domstolarna allmänna värderingar som finns i samhället, fortsätter Erik Lempert.
Och i Uppsala tycks nämndemännen även trivas med sina yrkesdomare.
— Samarbetet med domarna är utomordentligt bra. Det kan jag säga för hela nämndemannakåren, säger Erik Melinder som är ordförande i nämndemannaför­eningen.
— Vi blir väldigt trevligt och vänskapligt bemötta. Domarna är väldigt skickliga. Även notarierna är be­und­ransvärda,þf>säger Erik Melinder.
Christian Diesen säger till UNT att nämndemännens viktigaste funktion är, vad han kallar, den pedagogiska. Genom att nämndemännen sitter med och dömer måste juridiken vara begriplig.
— Om alternativet vore att en domare satt ensam så vore det mycket sämre. Det är självklart mycket bättre med fyra ledamöter än en.
— Det skulle kanske vara en högre kvalitet med fyra juristdomare i stället för tre nämndemän och en jurist, säger Christian Diesen. Men det är i alla fall ett bättre alternativ att ta in dem än att inte ha dem.
Christian Diesen tycker att man ska ha en pool av icke politiskt valda nämndemän som har fackmannamässig kunskap om barn, psykologi, ekonomi, teknik osv. Och de ska kunna kallas in utifrån målets innehåll.
I slutet av sommaren väntas regeringens lagrådsremiss komma med förslag till hur nämndemannaorganisationen ska förändras, berättar Linda Romanus, ­pressekreterare hos justitieminister Thomas Bodström.
Innehåller det något av det förslag som diskuterats?

Få med annan bakgrund
— Bodström har redan berättat att man vill bredda rekryteringen och ha en fri kvot. I dag finns det många äldre män och väldigt få nämndemän med annan etnisk bakgrund, svarar Linda Romanus.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om