Nytt system för bussar finslipas

Med hjälp av satellitnavigering och ett utbyggt datasystem mellan bussar, hållplatser och trafikledning kommer tillgängligheten för bussresenärerna i Uppsala att öka. Det hoppas ledningen för Uppsalabuss som för närvarande finslipar det nya systemet. Till sommaren ska det vara i drift.

Uppsala2002-03-27 15:20
- Det ska bli enklare att resa. Det nya informationssystemet innebär en bättre service, inte minst för synskadade eftersom hållplatserna ropas ut automatiskt, säger Peter Eklund, utvecklingschef vid Uppsalabuss.
Som ett komplement till det automatiska utropet finns även en display, en ljusskylt som anger namnet på nästa hållplats.
Investeringskostnaden för det nya trafikinformationssystemet uppgår till tolv miljoner kronor. Uppsalabuss betalar hälften, resten utgörs av bidrag från Vägverket.

Satellitnavigering
Underhållskostnaden beräknas till mellan en halv och en miljon kronor per år.
Det nya trafikinformationssystemet är redan i drift på flera håll i landet, bland annat i Karlstad och Göteborg. Erfarenheterna uppges vara goda.
Systemet fungerar med hjälp av satellitnavigering. En GPS-antenn, Global positioning system, finns monterad på samtliga bussar. Varje gång dörrarna öppnas justeras bussens geografiska läge. En fordonsdator samlar in aktuell information och skickar det vidare till trafikledningens centraldator, till bussens display och till de hållplatser som utrustats med monitorer och som anger aktuella avgångstider.
Genom det nya systemet får trafikledaren löpande information om vilka fordon som är försenade. Det innebär att trafikledaren kan justera trafiken vid eventuella förseningar.

Ökad säkerhet
Systemet innebär dessutom att säkerheten ökar vid eventuella rån mot busschauffören. Med hjälp av fordonets GPS-antenn vet trafikledningen på någon meter när var bussen geografiskt befinner sig.
I ett första skede kommer främst större hållplatser i centrala Uppsala att utrustas med TV-monitorer där resenärerna kan se de närmaste avgångstiderna för respektive tur.
- Det blir alldeles för dyrt att utrusta alla våra ettusen stolpar med det nya systemet. Dessutom är det flera hållplatser som inte har så många resenärer, säger Peter Eklund.

Ny testperiod
Det nya trafikinformationssystemet har testats en tid. Resultatet blev inte särskilt gott. GPS-antennerna fungerade inte som det var tänkt. Problemen är nu åtgärdade och en ny testperiod är på gång.
Jonas Zettergren arbetar som trafikledare vid Uppsalabuss, men har även ett förflutet som busschaufför. Han ser bara fördelar med det nya informationssystemet.
- Det blir en bättre arbetsmiljö för chaufförerna. I mörkret har man koll på hur långt det är mellan olika hållplatser och man får kontinuerliga besked hur man ligger till i tid. Några har varit oroliga för att de automatiska utropen för hållplatser ska bli ett irritationsmoment, men man hör inte så mycket, säger Jonas Zettergren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!