– Vi har byggt in alla erfarenheter från tio år i tåget. Det är byggt för att klara även extremvinter. De två senaste åren när vi har haft svåra vintrar är det just den här tågtypen som har gått bäst, säger Jan Forsberg, vd för SJ.
SJ kallar de nya tågen SJ 3000. De ska ersätta X 2000 på sträckor i mellersta och norra Sverige, som på sträckorna mellan Stockholm och Östersund, Gävle, Falun och Karlstad. I början av nästa år ska de första av de 20 nya tågen börja användas i trafik. Förutom att klara vinterväder har de nya tågen finesser som större utrymme för rullstolsburna, bredare säten, bättre belysning och tillgång till en webbportal där resenären kan ladda ner filmer och annat under sin resa mot en avgift.
Frågan är om det här räcker till för att SJ ska behålla sina resenärer och locka nya, nu när det är konkurrens med andra operatörer på vissa sträckor och resenärer kanske väljer flyg eller buss efter ett par problemår för tågen.
– Vi vet att det viktigaste är att man känner en trygghet med att tågen kommer och går i tid. Det här är nog det bästa tåg som går att köpa för pengar när det gäller tillförlitlighet, men det krävs två saker för en tågresa, tåg och spår, och det krävs att Trafikverket genomför insatser på spåren, säger Jan Forsberg.