Nytt resecentrum tar form i Uppsala
Det är svårt att undvika en hög trafikintensitet på den östra sidan av järnvägsstationen i Uppsala när det nya resecentrumet står färdigt. Men den nya stationsgata som ska byggas väntas inte få någon omfattande genomfartstrafik. Det skriver stadsbyggnadskontoret i en kommentar till den detaljplan som behandlas av byggnadsnämnden i dag, torsdag.
Det nya resecentret ska bli ett nav där resande med cykel, bil, buss och tåg ska kunna byta färdsätt. Den bärande tanken är att stationen och den ombyggda bangården ska kunna nås från flera håll. Utöver den entré som finns i dag planeras en östlig entré och en sydlig.
Och det är den trafik som alstras kring den östra entrén som blivit mest omdiskuterad. De som bor i bostadsområdet öster om järnvägsstationen befarar att deras boendemiljö kommer att försämras. Det finns också farhågor att Stationsgatan blir en regelrätt genomfartsgata, en smitväg för trafikanter som inte har ärenden inom området.
Inget vägreservat
I en tidigare översiktsplan för stationsområdet redovisades en möjlighet att förbinda den nya stationsgatan med Råbyvägen, genom en gata som byggs på mark direkt öster om järnvägen. Men detaljplanen innehåller inget sådant vägreservat.
Fordonstrafiken till stationens nya östra entré ska ledas in via Strandbodgatan och Vaksalagatan, är det tänkt.
Om biltrafiken skulle öka dramatiskt på Norrtäljegatan, Salagatan med flera gator, får olika former av trafikregleringar övervägas, skriver stadsbyggnadskontoret i sin kommentar till planförslaget.
Och man planerar för de bilburna resenärerna.Enligt det reviderade förslaget ska det ges möjlighet att bygga två underjordiska bilgarage på den östra sidan av stationen.
— Garagen skulle kunna byggas i två våningar under jord, berättar planingenjör Owe Gustafsson.
En del av platserna i p-garaget kan komma att reserveras till cykelparkeringar. Det bedöms dock som orealistiskt att helt ta bort de flitigt använda cykelparkeringar som finns i Järnvägsparken nordväst om stationshuset.
Bussarnas nuvarande terminalområde sydväst om stationshuset ska behållas. Men i planen anges också en möjlighet att ha busshållplatser på den östra sidan.
Hur terminalerna ska användas måste dock beslutas i ett annat sammanhang, påpekar stadsbyggnadskontoret. En viktig fråga blir om stadsbussarna i framtiden ska prioritera sin trafik till stationen eller till området vid Stora Torget och Dragarbrunnsgatan.
Planeringen av stationsområdet har pågått av till i mer än tio års tid. Förslaget till färdig detaljplan ställdes redan förrförra vintern.
Kärva förhandlingar
Den senaste förseningen förklaras bl a med att det har varit kärva förhandlingar med de övriga parter som är inblandade i projektet. Nu hoppas kommunens förhandlare att en ekonomisk uppgörelse ska vara i hamn innan planen tas upp i kommunfullmäktige i höst.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!