Nytt industriområde planeras

Boländernas handels- och industriområden växer så det knakar åt alla håll och kanter. Nu vill alliansen i plan- och byggnadsnämnden öppna ett nytt industriområde med avfart från motorvägen på åkrarna öster om E 4.

Nya byggnationer planeras i Boländerna.

Nya byggnationer planeras i Boländerna.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2012-07-12 10:00

Enligt projektledare Örjan Almesjö vid fastighetskontoret har etableringstrycket varit hårt i Boländerna under flera år.

– Det har gått med en rasande fart i den del av Östra Fyrislund som ligger söder om Almungevägen. På tre fyra år ha all mark sålts. Det innebär att vi nu planlägger områdena norr om vägen. Det hoppas jag vi kan bli klara med i år. Då skulle vi kunna starta de första byggena under nästa år, säger han.

Många företag som har flyttat ut till det nya industriområdet har haft lokaler närmare stan i äldre områden som nu omvandlas till bostadskvarter – Kungsängen och Librobäck. Kommunen får dessutom förfrågningar från företag som anser att Uppsala är en bra ort att etablera sig i. Nära Stockholm och Arlanda.

– Fortsätter expansionen i den här takten så kommer all mark att vara full i Östra Fyrislund om fem eller tio år och då måste vi ha mer att bygga på, säger Örjan Almesjö.

För att klara det vill plan- och byggnadsnämndens ordförande Liv Hahne (M) ha en diskussion om att öppna ett nytt handels- och industriområde öster om E 4. I anslutning till det en ny avfart från motorvägen.

– Vi har börjat diskutera frågan. Ifall området upp till nya E 4 snart blir fullt så måste vi se om vi kan gå vidare på andra sidan. Jag vill också titta på möjligheterna att bygga en ny avfart från motorvägen vid Årsta. Det är nödvändigt. Jag hoppas vi kan aktualisera det i en ny plan redan i höst, säger hon.

I kommunens senaste översiktsplan pekas markområdena öster om E 4 ut som ett av flera tänkbara expansionsområden för staden, men först efter 2030. Andra alternativ är att bygga ut i kransorterna.

– Om man inte har mer industrimark nära stan där företagen vill etablera sig så vad gör man. Vägverket hade med en avfart vid Årsta när vägen byggdes, men politikerna i Uppsala sade nej till den då. Man tyckte det räckte med de som var, säger Liv Hahne.

När avfart och nytt industriområde blir verklighet är svårt att säga.

– Det beror på etableringstrycket. Kommer det ett större företag som vill bygga i öst vill vi kunna säga ja till det, säger Liv Hahne.

Hon och nämnden har nyligen sagt ja till att ställa ut en plan för ytterligare tillväxt längre ner i handelsområdet Boländerna. Ica Maxi vill bygga intill Gnistarondellen. Ett varuhusområde med restaurang och nära tusen parkeringsplatser mellan gamla E 4 och Almungevägen. En fördubbling av trafiken väntas på Almungevägen – 8 000 fordon per dygn år 2015. För att klara all trafik måste vägen förses med två körfält i vardera riktning. Fyra nya rondeller ska slussa bilar och bussar till och från de nya handels- och industriområdena, är det tänkt.

På andra sidan Gnistarondellen planerar KF fastigheter att bygga ut. Inte i första hand för Coops varuhus utan för ny detaljhandel.

– Vi har inte bestämt exakt hur vi vill ha det, men vi är jättesugna på att vidareutveckla området runt Coop. Läget är bra och vi hoppas ha en plan klar till årsskiftet, säger Ulrika Haag, chef för KF-fastighetsutveckling.

Tanken är att bygga en två våningar hög byggnad mot rondellen där olika företag kan etablera sig. Huset ska inte utformas som en vanlig köplada utan med lite mer arkitektonisk finess.

– Det blir ju Uppsalas ansikte söderut, det som möter stadens besökare, säger Ulrika Haag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om