Redan 2005 beslutade Uppsala kommun att öronmärka en större markyta i Rörken, nordost om Uppsala, för en ny trafikövningsplats med halkbana, sedan banan i Brillinge lagts ned.
Då var siktet inställt på att starta verksamheten drygt ett år senare, men fortfarande står Uppsala utan egen övningsplats för alla som tar körkort. Efter en nystart av projektet är målet nu att en ny bana ska tas i drift 2013. Året därpå blir läget akut, när nuvarande provisoriska övningsplatser försvinner.
– Vi har ett antal parter som är intresserade av att driva verksamheten och som nu tittar på möjligheten till finansiering. De har olika utvecklingsidéer om vad anläggningen kan användas till, säger ordföranden i kommunens fastighetsnämnd, Lars-Gunnar Karlsson (M).
Kommunen har inte själv för avsikt att bygga eller driva övningsbanan, som beräknas kosta runt 75 miljoner kronor. I stället föreslås kommunen garantera drygt en miljon kronor årligen till verksamheten, för utbildning av bland annat bussförare och brandmän. Tanken är att företag och organisationer tecknar motsvarande garantier. På listan finns bland annat buss- och taxibolag, åkerier, Trafikverket och Trafikskolornas riksförbund (STR).
Mc-förarna gör i dag sina övningar och körkortsprov på ett nedlagt vägavsnitt intill riksväg 55 nordväst om Uppsala. Johannes Faye, trafiklärare vid Upplands trafikskola, konstaterar att banan uppfyller minimikraven, men utan marginaler:
– Jag tycker den är säkerhetsmässigt alltför smal. En ordentlig övningsbana skulle skapa större säkerhet och ge möjlighet att öva fler situationer. Jag tycker absolut att Sveriges fjärde stad ska ha en egen bana för både bil, mc och tung trafik. Man skulle önska att kommunen tog ett större ekonomiskt ansvar, det handlar ändå om en möjlighet för medborgarna att ta körkort och förbättra trafiksäkerheten, säger Johannes Faye.
Andra trafikskolor i Uppsala som UNT talat med instämmer i kritiken, men vissa anser att Rörken ligger för långt från staden och kommer att kräva mycket transporter av eleverna. Pelle Ericsson, utbildningsledare vid Nybrons trafikskola, håller inte med:
– Det finns bra kommunikationer till Rörken. Både transportmässigt och för övningarna är det betydligt smidigare att få en bana på hemmaplan, säger han.
Körkortselever från Uppsala som ska göra de obligatoriska halkövningarna hänvisas i dag till andra orter, som Västerås eller Gillingebanan utanför Stockholm. Kommunen räknar med att varje elev i snitt reser 16 mil för att nå en trafikövningsplats.