2003 drogs projektet i gång och bolaget BIMS (Biljettsystem i Mellansverige) bildades, och våren 2005 genomförde UL tillsammans med övriga trafikbolag i Mellansverige en gemensam upphandling. Ett kontrakt värt 137 miljoner skrevs med tyska Atron Electronic GmbH.
Tanken var att underlätta resandet i regionen och göra det enkelt att färdas över länsgränser, genom att införa ett biljettsystem med samma tekniska plattform. Samarbetet har dock kantats av problem, med försening på försening som följd. På grund av en överprövning av upphandlingen fördröjdes kontraktskrivningen med flera månader, och under tiden hann Atron vinna en rad andra upphandlingar. När biljettprojektet sedan skulle dras igång till hösten 2005 saknades resurser hos det tyska företaget.
– Jag funderar själv över hur det kunnat ta sådan tid. Men efter alla dessa år är man luttrad, säger BIMS projektledare Johnny Albenius.
Han är kritisk till hur Atron organiserat arbetet internt men menar samtidigt att det är svårt för Bims att påverka hur de arbetar. De tyska projektledarna har kommit och gått i strid ström och tester av systemet har inte hållit utlovad kvalitet. Det har gått så långt att BIMS vid flera tillfällen funderat på att bryta avtalet, men de ekonomiska och juridiska komplikationerna skulle ha blivit omfattande.
UL är det trafikbolag som investerat mest i BIMS: 31,3 miljoner kronor. Utöver detta har driftskostnader om 21,2 miljoner tillkommit för bland annat personal och marknadsföring. Tidigare har tongångarna från BIMS varit positiva och nya startdatum utlovats, utan att något hänt. Men nu tror Johnny Albenius att en lösning kan vara i sikte.
– Testerna fortsätter i Värmland och vi hoppas att de kan avslutas denna vecka. Systemet ska sedan testas ute i trafik tillsammans med resenärer och förare. Är resultatet positivt, och det har jag goda förhoppningar om, kan biljettsystemet tas i drift i Uppsala i början av 2013.
Om så blir fallet kommer upplänningarna om ett år att kunna ladda på sina kort hemifrån, som de kan använda för att resa såväl inom länet som över länsgränserna. Det förutsätter visserligen att testerna denna gång ger positiva besked.
UNT har sökt Atron för en kommentar, men företaget har inte haft möjlighet att svara på frågor.