Nystartat företag utbildar kabinpersonal

Utbildningsföretaget Cat of Sweden är den första fristående skolan för kabinpersonal i Sverige. Bolaget har bara funnits några veckor på Arlanda. Bakom den nya branschnishen står Annika Törnqvist och Ann-Charlott Strandberg som själva jobbat uppe i luften och som chefsinstruktörer för flygbolagens egna flygvärdinneskolor.

Annika Törnqvist och Ann-Charlott Strandberg står bakom det nystartade företaget Cat of Sweden, som utbildar kabinpersonal åt flygbolag.

Annika Törnqvist och Ann-Charlott Strandberg står bakom det nystartade företaget Cat of Sweden, som utbildar kabinpersonal åt flygbolag.

Foto: Björn Ullhagen

Uppsala2005-07-25 00:00
Inne i Sky citys enorma glaskomplex råder för dagen sommarstiljte. Några resenärer sitter och tittar ut mot landningsbanan där en stor jumbojet parkerat.
Annika Törnqvist och Ann-Charlott Strandberg konstaterar snabbt att det är Thaikärran som brukar landa vid den här tiden på dagen.
Efter många år som flygvärdinnor i bland annat SAS, numera nedlagda Transwede och Flynordic är flygplatsen lite som ett andra hem. Vant men ändå fullt av nya utmaningar.
— Jag är dock inte så ressugen som min man, efter många år på både lång- och kortdistansflygningar då jag hann se och uppleva en hel del, säger Ann-Charlott Strandberg.

Ny lag
En ny lag inom EU har öppnat dörren till andra än flygbolagen själva att sköta utbildningen av kabinpersonal, samtidigt som regelverket inom EU harmoniserats.
— Ett utbildningsbolag behöver inte vara knutet till ett flygbolag längre. Det är inte så många som känner till det än, vi är tidigt ute, till våren träder den i juni klubbade lagen i kraft, förklarar Annika Törnqvist.
Men Cat of Sweden (Cabin Aviation Training/Customer Attendant Training) har redan fått Luftfartsstyrelsens godkännande, alla papper är klara och därför kan företaget dra igång redan nu. All nödvändig kunskap är något som både Annika Törnqvist och Ann-Charlott Strandberg redan besitter med sina bakgrunder och erfarenheter.
De är först i Sverige med att som fristående skola utbilda kabinpersonal och har ännu ingen konkurrens.
— För att ge sig in i det här är det viktigt med omfattande branschkunskaper eftersom flyget är så myndighetsreglerat och att folk vet vem man är, vår fördel är att vi jobbat med det här i snart 20 år, säger Annika Törnqvist.
Hon och Ann-Charlott Strandberg träffades när de båda jobbade på SAS Flight Academy och ur deras gemensamma syn på flygbranschen föddes idén att starta eget.
Om några veckor drar den första flygvärdinnekursen igång som ger grundkompetens för jobb i kabinen.
20 personer har rekryterats till den två veckor långa utbildningen som deltagarna betalar 15 000 kronor för.
— Vi lovar ingen jobb. Men är noga med att välja rätt personer från början så att de snabbt kan komma ut i arbete. Vi vill inte att folk ska gå en kurs och sedan inte klara intagningskraven hos flygbolagen.
Företaget står på ett ben till, det riktar sig även till flygbolagen som vill köpa uppdragsutbildningar och skräddarsydda utbildningar på olika flygplanstyper.
— Alla flygbolag, inte bara de mindre, är välkomna. Vi förhandlar just nu med två flygbolag, kontrakten är förhoppningsvis snart i hamn, säger Annika Törnqvist.
UNT: Vad finns det för anledning för exempelvis SAS som har sin egna flygskola SAS Flight Academy att anlita er?
— De kan skära i sina rekryterings- och utbildningskostnader, alla flygbolag är intresserade av sånt. Det tar både tid och kostar pengar att ha en stor organisation för att utbilda personal. Vi förenklar och förkortar processen.
En annan viktig beståndsdel i företagsidén är medvetenheten om vilka som numera söker sig till flygbranschen. Unga människor med drömmar om att se och uppleva världen under en kortare period.
— Man har inga tankar på att göra karriär inom ett flygbolag som när vi en gång började. Att satsa pengar på att utbilda folk som bara stannar ett tag blir för dyrt, säger Annika Törnqvist.
Numera får knappast heller någon ung människa med flygvärdinnedrömmar jobb på något flygbolag. De flesta har redan arbetat i andra bolag när de börjar. Den som vill komma in i branschen utan tidigare erfarenhet får snällt vända på klacken, tillägger Ann-Charlott Strandberg.
— Därför tycker vi att vår idé är unik, att grundutbilda kabinpersonal. Med lågprisbolagens framfart och de kommande pensionsavgångarna inom SAS finns ett uppdämt behov, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om