Nymans cyklar viktig del i Uppsalas industrihistoria

När Nymans fabriksanläggning i kvarteret Noatun, mellan Salagatan, St. Persgatan och St. Olofsgatan, revs 1969 för att ge plats för det nya polishuset, var det en epok i Uppsalas industrihistoria som tog slut.

Uppsala2004-08-02 00:00
Förra sekelskiftet var den tidpunkt då cykeln slog igenom. Cykelverkstäder växte upp över hela Sverige. Bara i Uppsala fanns kring 1910 fem cykeltillverkande företag.
En av dem, den största, var A.F.& J. Nymans instrumentmakeri och velocipedfabrik. Företaget var en avknoppning från företaget Finare metallarbeten, som grundades 1873 av Anders Fredrik Nyman. Den första cykeln, en höghjuling av märket Hermes, tillverkades 1888.
1893 bildades velocipedbolaget, som snart kom att sysselsätta ett tjugotal manliga arbetare, samt ett tiotal "fruntimmer, hvilka förfärdigade luftringar".
Verksamheten växte stadigt. 1899 tillverkades 500 cyklar per år. Nu kom planerna på att flytta verksamheten från Svartbäcksgatan till en ny anläggning i kvarteret Noatun.
Krigsåren 1939-1945 var Nymanfabrikens gyllene period. Inte minst militären behövde mängder av cyklar. Som mest tillverkades runt 500 cyklar per dag vid Uppsalaanläggningen. Antalet anställda uppgick till över 1300.
Men snart därefter började man känna av konkurrensen från utlandet. 1960 gick Nymans samman med Monark och man beslöt koncentrera cykeltillverkningen till Varberg.
Den sista cykeln rullade ut ur fabriken i Höganäs 1963. Övrig verksamhet flyttades till företagets fabrik i Boländerna.

Källa: Nymans verkstäder av Jean-Pierre Darphin
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om