Av de 400 tillfrågade säger 69 procent att de känner till tv-kanalen 24 UNT. 15 procent tittar en till två gånger i veckan.
– Det här är normala siffror efter ett halvår, och de kommer att fördubblas inom två år, säger Sören Andersson, vice vd för NTM-koncernen och chef för nya medier.
Han konstaterar att det väsentliga med kanalen är de lokala nyheterna, och att målet inte är att folk ska titta på kanalen hela tiden utan en kort stund om dagen. 44 procent av respondenterna är som helhet positiva till 24 UNT. Det populäraste programmet är nyheterna, följt av efterlysningsprogrammet Blåljus.
– Undersökningen kommer att vara vägledande för hur vi utvecklar programtablån i framtiden, säger UNT:s chefredaktör Lars Nilsson.
Bland de fritt formulerade kommentarerna i undersökningen påpekar flera att de uppskattar den lokala känslan. Andra tycker att programtablån och kanalen överlag behöver bli synligare.
– Vi hade en massiv marknadsföring i början då vi bland annat målade om bussar, men vi måste fortsätta arbeta med synligheten och att hjälpa till med kanalsökningen. Att en tredjedel av dem som känner till oss tittar på kanalen är ändå glädjande, säger Lars Nilsson.
En av dem som tittar nästan varje dag är Lars Ahlbrecktsson i Sunnersta.
– Man får ta del av de lokala politikernas tankar och se hur det går för Sirius, säger han.