Nyårsmotionärer fyller gym och simhallar

Vart femte årskort säljs i januari på Fyrishov. Att få de nya motionärerna att stanna kan vara en utmaning för träningsinstruktörerna.

På Fyrishov märker man av en stor tillströmning av besökare efter nyår. Vart femte årskort säljs i januari månad.

På Fyrishov märker man av en stor tillströmning av besökare efter nyår. Vart femte årskort säljs i januari månad.

Foto: Adam Sjöborg

Uppsala2019-01-07 16:22

– Vi märker av en stor ökning av nya besökare just nu, vilket vi gör varje år vid den här tiden, säger Helene Lundvall, projektkoordinator på Fyrishov.

Vart femte årskort på Fyrishovs badhallar säljs i januari, berättar hon.

– Samma ökning ser vi varje år. Likaså en peak i maj – lagom till strandsäsongen, säger Helene Lundvall.

Att det går mode i simning påverkar även hur många besökare som tar sig till Fyrishov.

– Exempelvis när det var inne med triatlon, där simning ingår, så märkte vi av det här, säger Helen Lundvall.

För att möta tillströmningen av besökare ser de till att utöka bemanningen både i kassan och vid grindarna.

– Mer folk innebär såklart också mer aktivitet i vattnet, så även vid bassängerna har vi mer personal, säger Helene Lundvall.

Även Actics gym vid Svandammen räknar man med att många nya kommer i början av året.

– Tidigare år har vi haft ett otroligt tryck, säger Julia Wallén, gyminstruktör på Actic. Hon konstaterar att årets första vecka var ovanligt lugn för dem. Hon tror att detta har sin förklaring i att nyår inträffade på måndagen och då följdes av en röd dag. – Många väntar helt enkelt med sin nystart, säger Julia Wallén.

Daniel Dyverfeldt är på väg hem efter ett träningspass. Han har tränat aktivt i många år och hans målsättning för detta år är att slå personligt rekord i samband med Cykelvasan.

– Så jag skaffade ett gymkort för att kunna förbättra min benmuskulatur inför tävlingen, säger Daniel Dyverfeldt.

Att få de nya motionärerna att stanna kvar, och hitta en träningsform som de uppskattar, kan vara en utmaning. Helen Lundvall berättar att antalet besökare på Fyrishov brukar plana ut kring mitten av februari fram till början av mars. På Actic försöker man locka nya medlemmar genom att erbjuda en ångerperiod på årskortet, samt erbjuda dem lite vägledning genom ett möte med en personlig tränare.

– Det är ett sätt att få de som är lite osäkra på om de vill börja träna att komma hit och testa, säger Julia Wallén.

Även december månad var en aktiv period för både Fyrishov och Actic. Då kommer många till dem för att inkassera sitt friskvårdsbidrag.

– Det är många som glömmer bort sitt friskvårdsbidrag fram till sista månaden i december. Då ser många till att utnyttja det genom att köpa ett årskort, säger Helene Lundvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!