Nya utmaningar för trafik och sjukvård

Frågan om storregioner är död. I Uppsala län finns både besvikelse och lättnad. Men det blir en ödesfråga att hitta fungerande samarbeten över dagens länsgränser.

Jacob Spangenberg, kommunstyrelsens ordförande i Östhammar, tror att en Svealandsregion kunnat få mer resurser till infrastrukturen.

Jacob Spangenberg, kommunstyrelsens ordförande i Östhammar, tror att en Svealandsregion kunnat få mer resurser till infrastrukturen.

Foto: Kristoffer Olofsson

Uppsala2016-12-06 07:05

Efter att samtalen om regionfrågan mellan regeringen och oppositionen havererade är frågan om storregioner nu borta från dagordningen.

Olika aktörer i Uppsala län får jobba efter helt andra förutsättningar. Och på flera håll finns en besvikelse över att det inte blev något av en Svealandsregion.

– Vi är inte nöjda. Men det finns inget skäl att älta det. Nu är frågan död och då handlar det om att ta nya tag för att säkerställa inte minst att det finns ett patientunderlag som ger god kvalitet för Akademiska sjukhuset. Men också för kollektivtrafiken hade det varit viktigt. I dag är det alldeles för krångligt när man reser över en länsgräns, säger Börje Wennberg (S), landstingsråd och ordförande i landstingsstyrelsen.

Han säger dock att man från landstingets sida kan dra nytta av det arbete som gjorts inför en sammanslagning.

– I diskussionerna om en storregion har vi närmat oss varandra. Och det ska vi skörda frukterna av i alla fall. Jag ska träffa mina kolleger i de andra landstingen i kväll och diskutera hur vi kan gå vidare med ett fungerande samarbete, säger Börje Wennberg.

Också Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande i Uppsala, är besviken över att det inte blev någon Svealandsregion.

– Jag är en stark förespråkare för en storregional bildning. Nu behöver vi snabbt diskutera hur vi ändå kan fördjupa samarbetet mellan landstingen. Det är en viktig fråga för hälsa och sjukvård, men även för tillväxten. Hela life science-sektorn är beroende av Akademiska sjukhuset, säger Marlene Burwick.

För life science-sektorn pratar man ju om axeln Uppsala–Stockholm. Är det inte en fördel om Uppsala friare kan samarbeta med Stockholm i den frågan?

– Jag har sett det som två naturliga samverkansområden. Och det är självklart att vårt samarbete med Stockholm fortsätter. Och när det gäller infrastrukturen samarbetar vi redan i dag över länsgränsen i till exempel Mälardalsrådet. Det är otroligt viktigt för medborgarna. Många av länen i det som skulle ha blivit Svealandsregionen är naturliga samarbetspartner för oss även framöver, säger hon.

Hennes kollega i Östhammar, Jacob Spangenberg (C), betonar den betydelse storregionerna skulle ha haft för infrastrukturen.

– I dag finns i dag tre jättestarka regioner i Stockholm, Göteborg och Malmö med omland. De är urstarka i diskussioner med staten om pengar till infrastrukturen. De andra 18 regionerna och länen blir väldigt små aktörer.

Men i en Svealandsregion har väl Örebro och Dalarna inte samma intressen som Östhammar?

– Det blir inte bättre att göra många små delar av de resurser som finns. Dessutom är demokratiaspekten viktig. I ett regionparlament hade de här frågorna kunnat hanteras, säger Jacob Spangenberg.

Bengt-Olov Eriksson (S), kommunstyrelsens ordförande i Tierp, är inne på samma linje.

– När det gäller infrastrukturen hade det funnits helt andra muskler. Och rent konkret är dagens länsgränser strikta. Vi har inte mycket samarbete med Gävleborg, trots att det är grannkommuner, säger Bengt-Olov Eriksson.

På länsstyrelsen finns det på vissa håll en lättnad över att det inte blev av, enligt Göran Enander, landshövding.

– Nu kan vi ha en större långsiktighet i organisationen. Och det minskar osäkerheten, säger Göran Enander.

Hans eget förordnande som landshövding är kort på grund av regionfrågan. Men nu är förutsättningarna annorlunda.

Kommer du att sitta kvar längre nu?

– Det är inte upp till mig att avgöra. Jag har varit med så pass länge att jag sett två andra utredningar om regionfrågan. Jag sa redan när jag började att vi måste fokusera på våra uppgifter och inte lägga så mycket kraft på det andra. Och det visade sig vara ett rätt beslut, säger han.

En annan organisation som var kritisk till regionförslaget är Handelskammaren. Men även om regionfrågan för tillfället är död, är det regionala samarbetet en viktig framtidsfråga, enligt Göran Brocknäs, regionchef på Handelskammaren i Uppsala.

– Vi behöver reformera den regionala indelningen i Sverige. Men det förslag som presenterades var mycket baserat på sjukvårdens behov. Då är det bättre att i ett nationellt perspektiv hantera sjukvården separat. Funktionella arbetsmarknadsregioner måste styra regionindelningen. Städer kommer att bli allt viktigare för tillväxten. Uppsala och Stockholm måste nu sätta sig ner och diskutera hur man utvecklar metropolen, säger Göran Brocknäs.

Regionreformen skrotades

Indelningskommittén föreslog att de svenska länen skulle ersättas av sex storregioner. Tre nya regioner skulle vara på plats 2019. Uppsala län föreslogs där bilda Svealands region tillsammans med Södermanland, Västmanland, Örebro, Dalarna och Gävleborgs län. Götaland skulle bildas av Västra Götalandsregionen och Värmland. Och Norrlandslänen skulle slås samman till Norrlandsregionen.

I förra veckan bröt dock förhandlingen mellan regeringen och oppositionen om frågan samman, vilket gör att förslaget skrotades.

Sedan tidigare är det bestämt att landstinget och Regionförbundet i Uppsala län slås samman i Region Uppsala. Det beslutet ligger fast och Region Uppsala bildas från 1 januari 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!