"Kommer man ens veta var man ska vänta på bussen?"

Uppsala kommun har varit ointresserade av att hitta en tillfällig lösning för de väderskydd som nu plockas ned vid stadens busshållplatser. Det menar den tidigare entreprenören.

I veckan kommer väderskydden att försvinna helt.

I veckan kommer väderskydden att försvinna helt.

Foto: Axel Hilleskog

Uppsala2022-06-05 20:00

I veckan kommer entreprenören JCDecaux plocka ned de sista av busskurerna och bänkarna vid de 107 busshållplatser i Uppsala som finansierats med reklam.

– Jag vet inte om Uppsalaborna ens kommer veta var de ska vänta på bussen. Det kommer ju inte ens finnas en stolpe, säger Malin Otterström, kommunikationschef på JCDecaux.

UNT har i flera artiklar skrivit om väderskyddskrisen. Saken är den att det saknas en lösning medan upphandlingen mals i den byråkratiska kvarnen, just nu hos förvaltningsrätten dit den är överklagad. 

I ett mejl till UNT beskriver JCDecaux genom Malin Otterström vilka olika övergångsförslag man gett Uppsala kommun och Region Uppsala.

undefined
Tidigare entreprenören JCDecaux uttalar i mejl till Regionen som UNT läst stor frustration över hur man anser att kommunen och regionen hanterat väderskyddsfrågan.

Vid fyra möte sedan hösten 2021 ska stadsbyggnadsdirektör Christian Blomberg och regionens trafikdirektör Stefan Adolfsson har träffat JCDecaux, som då ska ha presenterat tillfälliga lösningar men inte fått något gehör. 

– De visar inget seriöst intresse att lösa situationen, säger Malin Otterström.

JCDecaux menar också att andra kommuner löst samma läge. Till UNT skickar de ett aktuellt avtal med Norrköpings kommun, där avtalet bara gäller några veckor och sedan kan förnyas. Detsamma skulle Uppsala kommun och Region Uppsala kunna göra, menar Malin Otterström.

– Vi flaggade redan i augusti för att Uppsala riskerade stå utan väderskydd. Att upphandlingar överklagas är vanligt, och även att processen tar lång tid. Det får man räkna med, säger hon.

undefined
"Förtroendekapitalet för Uppsala som motpart är snart helt förbrukat", skrev entreprenören i mars till en chef inom Region Uppsala när kommunen och regionen sägs ha svängt i frågan om att kunna använda reklamytorna och ha kvar väderskydden i väntan på avklarad upphandling.

Representanter för Region Uppsala och Uppsala kommun har till UNT tidigare sagt till att man inte kunnat gå med på några tillfälliga lösningar där företaget kunnat fortsätta sälja reklam, eftersom det är det som den nya upphandlingen gäller, och beklagat att man inte hittat en annan övergångslösning.

– Vi är ett vinstdrivande företag med affärsidén att tillhandahålla nyttigheter som väderskydd och toaletter mot att vi kan sälja reklam. Ändå har vi bjudit kommunen på väderskydden under våren, eftersom vi inte fått säja reklam. Men det är förstås inte hållbart för oss i längden, säger Malin Otterström, som passar bollen till kommunen och regionen

– De har ännu möjligheten att få väderskydden tillbaka med avtal på några veckor som kan förnyas, som i Norrköping, säger hon.

 Som UNT berättat har Region Uppsala löst finansiering på 7 miljoner kronor för tillfälliga skydd på 40 av 107 busshållplatser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!