Mikaela Öster, handläggare på länsstyrelsen i Uppsala, säger att ärendet återförvisades av Transportstyrelsen för ny handläggning, vilket är skälet till att det nu ska fattas ett nytt beslut. Detta trots att datumet för datumet som ansökan gäller redan har passerat.
– Vi tolkar det som att ärendet ska utredas på nytt, även om frågan har förlorat sin aktualitet, säger Mikaela Öster.
Kunde ni inte bara ha konstaterat att det inte längre var aktuellt och att det därmed inte behövde göras någon ny utredning?
– Vi frågade arrangören om han ville att det skulle prövas igen, och han sa att han vill det, säger Mikaela Öster.
Nu har ett förslag till beslut skickats ut på remiss. Här får berörda myndigheter samt de boende som överklagade det första beslutet en ny chans att tycka till innan det slutliga beslutet fattas.
Skälet till att tillståndet till tävlingen upphävdes var att länsstyrelsen inte hade gjort någon konsekvensutredning av att de lokala trafikföreskrifterna ändrades i bostadsområdet. De boende hade bland annat klagat på att följebilar vid tidigare tävlingar körts i hög hastighet på gatorna som normalt har en högsta tillåten hastighet på 30 kilometer i timmen.
I den konsekvensutredning som länsstyrelsen nu har gjort så konstaterar de att arrangemanget och de tillfälliga reglerna runt detta kan "ge upphov till dröjsmål för de som vill färdas på och/eller parkera på bansträckningen". Men eftersom tävlingsdatumen är lördag och söndag så minskar konsekvenserna för allmänheten enligt länsstyrelsen.
Blir inte konsekvenserna för trafiksäkerheten större under en helg när det är många boende, även barn, som rör sig i området när ni upphäver hastighetsbegränsningen?
– Det är i så fall något som remissinstanserna får påpeka. Polisen och kommunen har inte haft några invändningar mot det tidigare, säger Mikaela Öster.
Har inte ni som myndighet ansvar för att bedöma trafiksäkerheten?
– Det ingår i vår helhetsbedömning.
Finns det inte lämpligare platser än ett bostadsområde för en tävling där följebilar tillåts köra i högre hastighet än den normalt tillåtna?
– Vi kan bara bedöma den ansökan som vi har fått in. Och de har bara ansökt om den här bansträckningen, säger Mikaela Öster.
Senast den 31 augusti ska synpunkter ha kommit in till länsstyrelsen som sedan ska fatta beslut.