Det är framför allt butiker i det lite högre prissegmentet som satsar på att sälja begagnade varianter av sina egna kläder tillsammans med de nya kollektionerna. Några exempel i centrala Uppsala är Polarn O. Pyret, MQ, Scorett, Rabalder och Naturkompaniet.
– Vi ser att våra produkter håller länge och då är second hand ett smart sätt att ge kläderna ett nytt liv. Det är en del av affärsmodellen, säger Johanna Naesström, butikschefen på Polarn O. Pyret.
Barn- och mammaklädkedjan Polarn O. Pyret var tidigt ute med sitt second hand-system där kunder lämnar in begagnade barnkläder i utbyte mot en värdecheck.
– Det har varit en jättesuccé! Vi ser att intresset har ökat enormt de senaste två åren.
Hon berättar att butiken har funnits i Uppsala i minst 20 år. Alla Polarn O. Pyret-butiker i landet har haft second hand-avdelningar sedan 2020. Plaggen kategoriseras utifrån skick – från toppskick till lätt slitna – och säljs för 50–80 procent under nypris.
Klädkedjan MQ har ett liknande system, men tar även emot externa varumärken som Lee och Inwear. Kunder får en bonuscheck vid inlämning, och osålda plagg skänks till Stadsmissionen.
– Vi ser en tydlig efterfrågan på second hand, särskilt bland yngre kunder, säger Andreas Törneholm, som jobbar på MQ.
MQ:s butik i Uppsala är transparent med sin prissättning och har skyltar som visar hur mycket kunderna får betalt och till vilket pris kläderna säljs.
Second hand-konceptet testades först i ett tiotal MQ-butiker innan det rullades ut till cirka 50 butiker. Satsningen har pågått i över ett år.
Det är inte bara klädbutiker som hoppar på second hand-trenden. Även skokedjan Scorett satsar på second hand. De tar emot både egna och andra varumärken och restaurerar skorna i huvudkontoret i Varberg innan de säljs vidare. Skor som inte kan säljas doneras till Human Bridge.
– Vi ser att folk är mer medvetna om vad de köper idag. Många vill göra mer hållbara val, säger Scoretts butikschef Sophie Oxelstål.
Skokedjan lanserade sitt second-hand-koncept redan 2019. Butiken i centrala Uppsala, som öppnade i september 2024, har haft konceptet sedan starten.
En butik i centrala Uppsala som nyligen har hoppat på second hand-trenden är Naturkompaniet, som började sälja begagnade friluftskläder i november 2024.
– Detta gör vi för att vi tror på att bra friluftsprodukter håller länge och vi vill göra det möjligt att ge en produkt längre hållbarhet med vårt second hand-koncept, säger Zackarias Svensson, butikschef på Naturkompaniet.
Han lägger till:
– Det är en stor trend i Uppsala, väldigt populärt.
Klädbutiken Rabalder i Uppsala har ett annat upplägg. Den säljer begagnade plagg vid enstaka tillfällen – senast hösten 2024. Kunder får ingen ersättning, och kläderna säljs för 100 eller 200 kronor. Alla intäkter går till kvinnojouren Unizon.
– Vi har hållit på med återbruk i tre år, men det är inte många som lämnar in. Många säljer sina begagnade Rabalder-kläder själva eftersom de är av bra kvalitet och man kan få mer pengar den vägen, säger butikschef Britt-Marie Söderberg.
Även Kappahl har en second hand-avdelning vid barnsektionen. Kedjan började testa second hand-försäljning i utvalda butiker hösten 2023. De stora modekedjorna H&M och Zara erbjuder i dagsläget inte second hand i Uppsala. Personal hänvisar däremot till deras butiker i Stockholm, där second hand finns tillgängligt.