Kommunalrådet Stefan Hanna (C) säger att det råder krisläge efter stoppet för bilbro över Fyrisån. Han ser bron som en nödvändighet och kraftsamlar för ett omtag. Men han är inte lika orolig för Bäverns gränd.
Trots motgångarna är Stefan Hanna som har ansvar för trafikfrågorna inte beredd att överklaga länsstyrelsens nej till bron.
– Det är så mycket annat som överklagas så det räcker. Just nu är vi i ett krisläge och måste göra ett omtag. En lösning av brofrågan är nödvändig. Vi måste ha en inre ring för kollektivtrafiken. Att mata på med bussar var tredje minut genom Bäverns gränd skulle nog ingen uppskatta, säger han.
Stefan Hanna har suttit i ständiga möten sedan beskedet från länsstyrelsen kom. Regeringens nej till att öppna Bäverns gränd tar han lättare på.
– Det var ett vallöfte från alliansen. Att man inte får köra bil där nu är inte hela världen. Men det blir svårt att få en fungerande kollektivtrafik om vi inte få bygga en ny bro. Hur det ska gå till vet jag inte i dag. Det enda läge som erbjuds är i Kungsängsesplanadens förlängning, säger han.
Ni har råkat ut för två bakslag där ni velat underlätta för biltrafiken, har ni varit för bilvänliga?
– Nej. Parallellt håller vi både på med en p-, och cykelstrategi och vi har infört stomlinjer för buss. Det finns tankar på spårtaxi och vi har infört gåfart på Dragarbrunnsgatan...
I budgeten för 2010 skev ni att trafiken ska planeras så att alla trafikslag beaktas mer likvärdigt. Gynnar inte det bilen när stan är så trång? Alliansen var också emot gåfart innan maktövertagandet 2006?
– Det var före min tid. För mig är det en självklarhet att inte behandla alla trafikslag lika. Gående, kollektivtrafik och cyklister kommer först, sedan bilen – under ordnade former. Jag ställer mig inte bakom en politik där bilen får gå före. Men jag är inte utvecklingsfientlig för det. Bilen är en fantastisk del i transportsystemet som jag inte vill försvåra i onödan för, säger Stefan Hanna.
Oppositionspartierna är dock kritiska. Illona Szatmari Waldau (V) anser att alliansen bygger en stad för bilar, inte för människor.
– Det är skönt att deras politik överprövas. Bakslagen om bilbron och Bäverns gränd är bra för miljön, säger hon.
Maria Gardfjell (MP) anser att de senaste besluten visar att alliansen inte har en miljöpolitik som följer lagen.
– De har lagt förslag som är omöjliga att genomföra. Nu har det ett antal förlorade år att ta igen.
Är det så lätt att förutse hur lagen kommer att tolkas?
– Om man lyssnar på den kompetens som finns så går det. Det hade inte varit svårt att förstå att luftföroreningarna skulle öka med fler bilar på Bäverns gränd och att det blir en fara för grundvattnet om man ska in och gräva i åsen. Nu får de smäll på fingrarna av sin egen regering. Vi lade fram en hållbar trafikplan 2006. Men den rev alliansen upp, säger Maria Gardfjell.
Socialdemokraterna är också kritiska fast partiet stöder planerna på en bro.
– Skillnaden är att vi vill prioritera den för kollektivtrafik, cyklar och gående, och ta hänsyn till åstråket. Bilar ska komma i andra hand, säger kommunalrådet Erik Pelling.
Länsstyrelsen säger nej. Vad säger ni?
– Vi anser fortfarande att det är bra att bygga en bro och är öppen för en dialog med alliansen om det. Men den får inte vara utformad så att 15 000 bilar per dygn ska passera där. Det kommer bara att öka trafiken i stan.
Stefan Hanna säger att han inte förstår kritiken och anser upprört att vissa oppositionspartier både är bil- och utvecklingsfientliga.
– Vi har en långsiktig trafikpolitik. Det viktiga nu är att vi får en bro söder om Islandsbron. På den vill jag att det ska finnas plats för buss, bil och spårväg, säger han.